FNV Winkelstraat naar de rechter: Wibra moet NOW-uren winkelmedewerkers kwijtschelden

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 8 mei 2021

FNV Winkelstraat stapt naar de rechter om goede afspraken af te dwingen voor de medewerkers van Wibra. De discounter heeft tijdens de lockdown miljoenen overheidssubsidie gekregen om de lonen door te betalen. Toch wil Wibra nu dat medewerkers deze gesubsidieerde uren in de zomer onbetaald komen inhalen. De FNV eist dat de uren die al via de NOW-regeling gecompenseerd zijn, worden kwijtgescholden.

Wibra eet van twee walletjes

‘Het is ongehoord dat Wibra deze lockdown-rekening die al door de belastingbetaler is betaald, ook nog eens bij de werknemers neerlegt. Wibra eet van twee walletjes’, zegt Linda Vermeulen, FNV-vakbondsbestuurder. Journalisten van 1vandaag besteden in de uitzending van 8 mei aandacht aan deze misstand rond de NOW-regeling, waar vooral mensen met lage inkomens last van hebben - ook in andere bedrijven.

NOW alleen voor eigen gewin

Het wekenlang schrijven van min-uren die op een later moment moeten worden ingehaald, maakt niet alleen inbreuk op het arbeidspatroon, maar schaadt ook andere belangen van werknemers. Winkelmedewerkers komen zwaar in de problemen door de opstelling van Wibra. ’40, 50 of zelfs 100 uur inhalen, combineer dat maar eens met een tweede baan of met je gezin. Wij hadden liever dat de minister had ingegrepen, we zijn nu genoodzaakt om naar de rechter te stappen. Aan de NOW moeten veel meer voorwaarden worden gesteld. Wij betalen als samenleving miljarden euro’s. Kapitaal-gestuurde bedrijven hebben te veel ruimte om de NOW puur voor eigen gewin in te zetten’, zegt Linda Vermeulen.

Kwijtschelden min-uren

Via de NOW-regeling kunnen 80% van de loonkosten door de overheid worden gecompenseerd. De FNV eist bij de rechter dat de opgebouwde ‘min-uren’ die ook al gesubsidieerd zijn via de NOW-regeling, worden kwijtgescholden. De vakbond wil daarnaast met de Wibra-directie in gesprek om oplossingen te vinden voor de resterende min-uren en voor andere problemen die momenteel in de winkels spelen, zoals een te lage personeelsbezetting.

Breder probleem

Wibra medewerkers hebben de afgelopen tijd veel FNV-bijeenkomsten georganiseerd om een oplossing te vinden voor het probleem van de ‘min-uren’. Zij merken dat de directie alles op alles zet om zo min mogelijk mensen aan het werk te hebben, zodat er in de zomer door extra inzet van de vaste krachten op vakantiewerkers wordt bespaard. Het is voor veel winkelmedewerkers bijna niet te doen om de winkel met zo weinig personeel draaiend te houden. Ook op andere plekken spreken steeds meer winkelmedewerkers zich uit. FNV Winkelstraat ziet dat winkelketens heel creatief zijn om de rekening van de lockdown bij de werknemers te leggen. Zo probeert parfumerie Douglas de niet-gewerkte uren zonder instemming van de werknemers te verreken met de vakantiedagen van werknemers.

Succes bij Douglas

FNV Winkelstraat heeft al een succes geboekt, want Douglas heeft onder druk van de vakbond al laten weten fout te zitten, maar in de afzonderlijke winkels wordt toch druk gezet op medewerkers om straks gratis te komen werken.

Protest bij Lucardi

Bij juweliersketen Lucardi tekenen inmiddels ook al veel medewerkers protest aan. Ook hier heeft FNV Winkelstraat de werkgever aangeschreven. De winkelketen wil medewerkers tientallen uren laten overwerken, terwijl deze uren volgens de cao gewoon moeten al vervallen zijn.