Winkelbedrijven zetten winkelmedewerkers in spagaat

Spannende tijden voor winkelmedewerkers

Door Redactie 19 maart 2021

Grote winkels mogen weer meer dan twee klanten per verdieping ontvangen. Vanaf 16 maart kunnen, afhankelijk van het winkeloppervlak, in grote winkels maximaal vijftig klanten tegelijk op afspraak winkelen. Grote winkelbazen hebben er zin in. Winkeldeuren staan wijd open en de buitenpresentatie staat uitgestald.  Van buiten lijkt het weer als vanouds. En de winkelmedewerkers? Voor hen breken, ondanks de regels, weer spannende tijden aan..

hema filiaal

Vrees voor opnieuw agressie

Medewerkers vrezen dat de agressie tegen hen weer zal toenemen, net als eerder tijdens de coronacrisis. Bijna alle winkelmedewerkers hebben de afgelopen maanden al het nodige meegemaakt. Nog steeds is de regel dat je als klant vier uur van tevoren een afspraak moet maken om te mogen winkelen.

Aan de ene kant wordt je welkom geheten en aan de andere kant mag je niet in een spontane opwelling gaan winkelen.

Verwarring leidt tot agressie

Gisteren hebben we gezien dat er door de tegenstrijdige signalen discussie aan de deur ontstaat. Winkelbedrijven vragen hun winkelmedewerkers om geen heisa te maken en klanten die spontaan willen winkelen ook welkom te heten. Het aansturen op medeplichtigheid zorgt voor een morele spagaat bij winkelmedewerkers. Bovendien geeft het onbegrip als de ene keten de klanten wel binnenlaat en een andere keten zich netjes aan de richtlijnen houdt.

Overheid stop gedoog-shoppen

We hebben de afgelopen maanden gezien dat handhaving vanuit politie en gemeenten bij winkels minimaal is en in sommige gevallen zelfs compleet afwezig. Helaas kunnen wij de winkelbedrijven niet verplichten om een beveiliger voor de deur te zetten of maatregelen te nemen om hun personeel te beschermen. Maar we kunnen wel een beroep doen op de overheid om wet- en regelgeving te handhaven. Eindelijk is er land in zicht. Het is nu aan de overheid om iedereen veilig en gezond aan wal te krijgen.

Winkels en overheid moeten de veiligheid van werknemers centraal stellen

Winkelmedewerkers die zijn aangesloten bij de FNV roepen werkgevers en kabinet op om hun veiligheid centraal te stellen. Werkgevers moeten voldoende maatregelen nemen om agressie naar medewerkers van winkels en supermarkten uit te sluiten, zowel tijdens het winkelen op afspraak als bij een mogelijke verdere opening van winkels.