Oproep FNV aan werkgevers in de winkelstraat: geen coronaboete bij ontslag

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 1 maart 2021

Bij FNV Winkelstraat komen meldingen binnen van winkelmedewerkers die hun baan verliezen en een ‘coronaboete’ moeten betalen. De werkgevers willen dat deze medewerkers het loon over niet-gewerkte uren deels terugbetalen. Hierdoor wordt er een paar honderd euro ingehouden op het laatste loon. De FNV vindt dit schandalig, te meer omdat deze loonkosten voor een groot deel al betaald zijn door de belastingbetaler via de NOW.

Min-uren kwijtschelden

FNV Winkelstraat roept de grote winkelketens die verenigd zijn in brancheorganisatie InRetail op om de min-uren die opgelopen zijn tijdens de lock-down kwijt te schelden. Deze min-uren zijn immers buiten de schuld van medewerkers ontstaan. En omdat het over mensen met een zeer laag loon gaat, die ook nog eens door hun ontslag een onzekere tijd tegemoet gaan, is het onacceptabel om hen een boete op te leggen.

Afspraken over coronaboete moeten van tafel

Begin januari heeft inRetail samen met een aantal bonden (CNV, AVV, de Unie, RMU) afspraken gemaakt over de verrekening van de min-uren bij het einde van een dienstverband. Zij hebben zwart op wit vastgelegd dat werkgevers de helft van de opgebouwde min-uren op de werknemers kunnen verhalen. FNV Winkelstraat roept alle betrokken partijen op om deze afspraak te vernietigen. De meldingen die tot nu toe bij de FNV binnenkomen, zijn vooral van medewerkers van Hema (franchise), maar omdat tijdelijke contracten in de winkelstraat aan de orde van de dag zijn, vermoedt de FNV dat dit breder speelt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.