FNV eist stopzetten intimidatie van werknemers Douglas Parfumerie

Door Redactie 26 maart 2021

Douglas medewerkers uit verschillende hoeken van het land worden door hun werkgever onder druk gezet om min-uren te compenseren. Alle werknemers worden deze week individueel uitgenodigd voor een gesprek over de compensatie. Als medewerkers weigeren om in te stemmen, dan wordt er gedreigd met een gesprek met de regiomanager of het hoofdkantoor.

douglas

Er zijn inmiddels meldingen binnen gekomen waarbij er tot twee uur lang op een medewerker is ingepraat om in te stemmen met compensatie door vakantie-uren in te leveren of de min-uren in het komende jaar in te halen.
“Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dan niet te buigen. Dit is pure intimidatie. Dat kunnen we niet accepteren! De intimidatie van winkelmedewerkers die gewoon voor hun rechten opkomen, moet per direct stoppen. Het is in strijd met elk gevoel van rechtvaardigheid”, vindt Danielle Wiek, bestuurder FNV Winkelstraat.

Werkgevers met omzetderving krijgen loonsteun

De lockdown heeft grote gevolgen. Juist daarom heeft FNV zich vanaf maart vorig jaar hard gemaakt in Den Haag om in verschillende tranches loonsteun voor werkgevers af te dwingen. In het NOW register is terug te lezen dat ook Douglas in het begin € 2.284.652 loonsteun (NOW 1) heeft ontvangen. In de navolgende periodes is geen loonsteun meer aangevraagd. In plaats daarvan probeert Douglas nu een deel van de coronarekening bij de werknemer neer te leggen.

Na 12 maanden vervallen de min-uren

Douglas werkt met een flexibel systeem waarbij winkelmedewerkers op jaarbasis gemiddeld hun contacturen werken. Dat kan de ene week iets meer zijn en de andere week iets minder. Aan het einde van ieder jaar (bij Douglas loopt dit jaar van 1 april tot en met 31 maart) wordt er afgerekend. De winkelstraat cao beschrijft dat de min-uren na een periode van 12 maanden vervallen en niet gecompenseerd hoeven te worden.

Detail is dat de werkgeversclub aan cao partijen gevraagd heeft om de referteperiode te verlengen, maar omdat dit zou leiden tot een hogere WW-premie, hebben cao partijen daarom afgesproken dat de referteperiode een jaar blijft.

Zonder instemming van werknemers geen compensatie

De werkgever kan niet eenzijdig arbeidsvoorwaarden wijzigen of opleggen dat er gecompenseerd moet worden. Het staat de werkgever vrij om aan de werknemers te vragen om een bijdrage te leveren, maar de werknemer mag op geen enkele manier onder druk worden gezet om hieraan mee te werken.