Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Afrekening plus/min-uren bij Wibra niet op orde

Veel medewerkers lopen loon en/of vrije tijd mis

portret Danielle Wiek
Door Danielle Wiek 19 februari 2021

Op 3 februari heeft FNV aan Wibra een bericht gezonden over de afrekening van de opgebouwde meer- of minderuren over 12 kalendermaanden. Helaas hebben wij van Wibra geen enkele reactie op ons bericht ontvangen. Wibra heeft wel extra uitleg aan jullie over de plus/min-uren gegeven.

Biedt de winkelstraat-cao ruimte voor eigen interpretatie?

Wibra bevestigt dat de winkelstraat-cao van toepassing is en dat de jaarurensystematiek uit de cao al jaren wordt gebruikt. De winkelstraat-cao schrijft voor dat je ieder jaar, binnen een periode van 12 maanden, gemiddeld weer op het juiste aantal contracturen moet uitkomen. Na afloop van die 12 maanden wordt er afgerekend. Wibra is verplicht om deze bepalingen in de cao toe te passen.

De plusuren worden op verzoek uitbetaald

Wibra geeft aan dat jullie door het jaar de mogelijkheid krijgen om plusuren uit te laten betalen. Dat is prettig, omdat je dan beloond wordt voor het extra werk dat je hebt verricht. Voor de min-uren hanteert Wibra een langere periode om je contracturen te werken.

Regels voor het afrekenen in de cao

In de cao is geregeld dat indien er aan het einde van de 12-maandenperiode meer is gewerkt dan het aantal contracturen, dat de werkgever de meer gewerkte uren dan aan de medewerker uitbetaalt. Als aan het einde van de 12-maandenperiode minder is gewerkt dan het aantal contracturen, dan komen deze min-uren te vervallen en hoeft de medewerker deze niet in te halen door in de periode erna meer te werken.

Wibra gebruikt een langere periode om de contracturen te werken. Maar kan dat eigenlijk wel?

Deze uitvoering van de regeling flexibel werken is strijdig met de cao. Op 1 januari 2020 zijn de regels voor het afrekenen van het saldo flexibel werken, met de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans, in de cao gewijzigd. De werkwijze die Wibra hanteert past niet binnen de regels van de winkelstraat-cao en ook niet binnen de wet. Door de verlenging van de terugwerkperiode ziet de overheid jullie vaste Wibra-contracten als een oproepcontract, waarover de werkgever een hogere WW-premie verschuldigd is.

Doe met ons mee

Conclusie: veel medewerkers van Wibra lopen loon en/of vrije tijd mis. Loon en vrije tijd waar je wel recht op hebt. Veel medewerkers geven bij ons aan dat dit niet eerlijk is. Wil jij werk maken van het juist toepassen van de cao? Meld je dan bij Linda.Vermeulen@fnv.nl of Danielle.Wiek@fnv.nl en sluit je aan bij al je collega’s die zich al gemeld hebben. Volg ons ook op Facebook: @FNVwinkelstraat