Gerommel met jouw cao in de winkelstraat

Ledenraadpleging klopt niet

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 2 december 2020

Misschien heb je op het nieuws gehoord dat de lonen in de winkelstraat verlaagd worden. De FNV vindt dit onacceptabel en wil juist plannen maken om de lonen te verbeteren. Tot overmaat van ramp zien we nu dat de partijen die wél willen meewerken aan de loonsverlaging verkeerde informatie voorleggen aan de achterban. Zij doen alsof Hema nu ook deelmaakt van de bulk-cao, maar dat is onjuist.

Wat is er aan de hand?

De partijen doen alsof zij ook afspraken hebben gemaakt over de lonen bij de Hema. Maar doordat de FNV hier bovenop zit, heeft de Hema-directie inmiddels zelf al gemeld dat dit niet waar is. De ledenraadpleging die CNV, AVV, de Unie en RMU hebben uitgeschreven, klopt dus niet. Als er al winkelmedewerkers hun stem uitbrengen, dan doen zij dat op grond van verkeerde informatie.

Hema houdt een eigen cao

Gelukkig zijn de leden van de FNV wakker! Zij trokken bij Hema aan de bel. Achter de schermen heeft Hema de afgelopen week druk uitgeoefend om de uitzonderingspositie van Hema te behouden. Hema hecht namelijk veel waarde aan een eigen cao Hema. Hema heeft zich met succes verweerd en een afspraak met de cao-partijen in de winkelstraat gemaakt over het behouden van de uitzonderingspositie voor Hema.

Wat betekent dit nu voor het cao-onderhandelingsresultaat in de winkelstraat?

De afspraak over het doorhalen van de uitzonderingspositie van Hema is onderdeel van het cao-onderhandelingsresultaat. Werknemers in de winkelstraat spreken zich op dit moment uit over de afspraken zoals vastgelegd is in het oorspronkelijke document. Dit kan nog tot het einde van deze week.

Het document waarover zij mogen oordelen is inmiddels inhoudelijk aangepast. Partijen hebben hierover nog geen enkele berichtgeving naar hun achterbannen gestuurd. Je kunt jezelf daarom de vraag stellen wat er nu moet gebeuren met de uitslag van een stemming over het onderhandelingsresultaat, nu de inhoud tijdens de raadpleging al is aangepast.

De FNV zal de werkgeversorganisaties hierover aanspreken. Jij kunt je via deze petitie uitspreken tegen de loonsverlaging. Als je met je collega's wil opkomen voor verbeteringen, meld je dan bij ons!