Winkelmedewerkers: de hele crisis werken, en dan een loonverlaging? Teken de petitie

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 18 november 2020

Heb jij ook gehoord in het nieuws dat werkgevers jouw loon willen verslechteren? De deal is nog niet definitief! Lees hier wat jij met je collega’s kunt doen om op te komen voor verbeteringen. Teken de petitie!

Wist je dat…

Er in Nederland veel waardering is voor winkelmedewerkers. Jullie zijn de helden die de economie draaiend houden. Eigenaren van grote winkelketens, tuincentra en meubelzaken zien dat toch anders: zij willen een cao sluiten waarin jullie lonen verlaagd worden.

Wist je dat…

Alleen de laagste lonen in de winkels minimaal worden aangepast: per 1 januari met 0,29 procent. Dit is de wettelijke stijging van het minimumloon. Mensen die langer in de winkel werken lijken hiervan uitgesloten: langer in dienst zijn wordt afgestraft! Let op: de pensioenen worden ook duurder. Werkgevers willen dat de kosten hiervan deels bij werknemers komen te liggen. De eventuele loonstijging die je krijgt wordt hierdoor teniet gedaan. De gevolgen zijn per werknemer verschillend, je kunt er jaarlijks tot enkele tientjes op achteruit gaan.

Wist je dat…

Winkelmedewerkers voor ‘vast veilig en 14’ zijn? Winkelmedewerkers (zowel niet-leden als leden) geven in onafhankelijk onderzoek door Totta Research massaal aan (87%) dat loonsverhoging bovenaan moet staan bij de nieuwe cao-onderhandelingen. Nu zijn de lonen voor veel mensen te laag om van rond te komen. De FNV heeft aan de werkgevers gemeld dat wij willen praten over een loonstijging van 5%, om stapsgewijs toe te gaan naar uurlonen van minimaal 14 euro bruto per uur

Wist je dat…

De FNV de werkgevers begin november geïnformeerd heeft dat wij op 17 november onze voorstellen bekend zouden maken. Werkgevers hebben hierop bevriende bonden uitgenodigd voor een kort onderhandelingsproces en snel de knoop doorgehakt om de lonen te bevriezen.

Wist je dat…

Deze bevriende bonden geen enkele druk uitoefenen in het cao-overleg. Mocht je iemand kennen die lid is van CNV, de Unie, AVV of RMU: adviseer hem dan tegen te stemmen. Dat opent deuren voor nieuwe onderhandelingen.

Wat kunnen we doen?

Deze plannen zijn rampzalig. Terecht dat veel winkelmedewerkers boos zijn. Dit kun je doen:

Teken de petitie, deel de petitie met collega’s: ‘niet namens mij, niet namens de winkelmedewerkers’

Word lid van de FNV. Als je samen met een groep collega’s lid wordt, dan kunnen we een plan maken om voor verbeteringen op te komen.