Veilig werken bij Wibra. Is het tijd voor een normaal salaris?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 mei 2020

Bij de FNV komen veel vragen en berichten binnen vanuit de Wibra. Die gaan over (on)veilig werken in de coronacrisis, maar ook over de lage lonen en de hoge werkdruk; in veel winkels zijn veel te weinig mensen op te vloer. Vind jij dat er wat moet veranderen? Volg ons dan op Facebook @FNVwinkelstraat, deel deze informatie met je collega’s. Heb het hierover in de winkel.

Het werken in de winkel is vaak onveilig. Doet mijn directie wel genoeg?

De werkgever is verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Aan de ene kant worden er maatregelen genomen, zoals stoplichten en spatborden. Maar er blijven veel klanten die zich niet aan de regels houden. Veel werknemers melden bij de FNV dat de werkgever lang niet genoeg doet om te zorgen voor een veilige werkplek. Sommige collega’s geven aan dat zij graag een training willen. Op andere plekken werken er gewoon te weinig mensen in de winkel, waardoor de klanten niet altijd goed geholpen kunnen worden, en er problemen zijn om bijvoorbeeld de mandjes schoon te maken.

Er klinkt applaus voor winkelmedewerkers. Verdien ik wel genoeg?

Winkelmedewerkers van Wibra hebben tijdens de coronacrisis gewoon doorgewerkt, terwijl er vanuit de regering een oproep was om thuis te blijven. Bij Wibra hebben we de winkel draaiend gehouden, met op veel plekken echt mega-omzetten. Overigens deed onze winkel het de afgelopen jaren ook heel goed! Juist nu wordt pijnlijk duidelijk dat we veel te weinig verdienen. Vanuit de samenleving klinkt applaus, maar vanuit de directie is er geen enkele waardering. Kom maar eens rond van een uurloon van 10 euro bruto! Wat gaan we doen om dit te veranderen? Komen we op voor 14 euro, waar nu meer mensen bij de FNV actie voor voeren?

Werken tijdens de coronacrisis, wat zijn mijn rechten?

Lees meer op de website van de FNV, bijvoorbeeld over ziekmelding en een veilige werkplek: www.FNV/corona