Big Bazar: loondump? Of opkomen voor hogere lonen?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 26 mei 2020

Hoe zit het met de toekomstige lonen en arbeidsvoorwaarden van medewerkers bij Big Bazar, Blokker, Intertoys en Miniso? Werk je bij een van de winkels van de Mirage Holding? Let goed op wat er met jouw rechten gebeurt!

FNV wil fatsoenlijk loon, werkgever denkt aan verslechteringen

Het wordt tijd dat er afspraken komen over onder meer een fatsoenlijk loon, toeslagen en normale werktijden! De directie van Big Bazar wil hier echter niet aan. Als het aan hen ligt, stapt de winkel over naar de bulk-cao voor de winkelstraat (cao Retail Non-food). Dit is de slechtste cao van het land - toeslagen voor werken in de avonden of het weekend zijn afgeschaft of gehalveerd.

Afgelopen jaar maakte Hema al de overstap naar het loongebouw van deze cao, met als gevolg dat nieuwe medewerkers tot 25% minder gingen verdienen en de lonen van de huidige medewerkers zo goed als bevroren werden.

Opkomen voor verbeteringen

Wij willen graag weten hoe jullie hiertegen aan kijken. Als jij en je collega’s plannen willen maken om op te komen voor verbeteringen, neem dan contact met ons op. En volg ons via Facebook: @FNVwinkelstraat.

FNV servicelijn

Let op! Andere afspraken over arbeidsvoorwaarden zijn alleen rechtsgeldig als jij hiermee akkoord bent gegaan! Afspraken kunnen niet eenzijdig of door derden (bijvoorbeeld de OR) worden veranderd. Betaalt je werkgever de toeslagen niet meer, of minder dan kun je een vordering laten opstellen door FNV. Neem dan contact met ons op. Dit geldt ook voor het eenzijdig veranderen van je rooster en werktijden. Natuurlijk wel eerst via je leidinggevende vragen dit te corrigeren.