Tweede stakingsdag Etos, schappen in winkels raken leeg

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 20 december 2019

Sinds gisteren wordt er voor het eerst in het 100-jarig bestaan van Etos gestaakt bij het enige distributiecentrum in Beverwijk.'Ik en mijn collega's van Etos zijn vastberaden en wij blijven staken zolang dat nodig is’, zegt FNV-lid Ruud Lakeman. ‘Al blijven we hier staan tot Pasen. We zijn er helemaal klaar mee dat onze lonen zo lang achterblijven. Het wordt tijd dat onze werkgever nu over de brug komt met 5 procent.’

Interne memo

Vanuit Beverwijk worden meer dan 500 winkels in Nederland bevoorraad. De FNV voerde namens de medewerkers afgelopen weken gesprekken met Etos voor een structurele loonsverhoging van 5%. Die gesprekken zijn op niets uitgelopen. Het ultimatum van de FNV aan de werkgever liep gisteren om 11.00 af. ‘Een minuut later hebben we het werk neergelegd en liepen we massaal naar buiten’, vertelt FNV-lid Mike Klous. In een interne memo die Etos aan haar winkeliers stuurde, staat dat de winkelketen nu al last heeft van de staking. "Reken erop dat je een aanzienlijk deel van je bestelling bij de maandaglevering zult missen", zo is te lezen in een interne memo.

Gezinnen

De Soet: ‘Ook wij moeten voor onze gezinnen kunnen zorgen. Staken doet niemand voor zijn lol. Wij hadden dit liever voorkomen en er graag in gesprekken met onze werkgever uitgekomen. Etos heeft dit zelf in de hand.' FNV-lid Enis Yalcin vervolgt: ‘We raden onze trouwe klanten aan om voor het einde van dit weekend hun kerstinkopen te doen. Als je dat na het weekend doet, loop je grote kans dat de schappen in de winkels leeg zijn.’

Filmpje