Ahold neemt prijs voor grootste coronaprofiteur in ontvangst

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 12 januari 2022

Vanmiddag om 15.30 uur overhandigde FNV de prijs voor grootste coronaprofiteur aan Ahold. Het bedrijf, waaronder ook Albert Heijn, Bol.com, Etos en Gall & Gall vallen, bleef Randstad en PostNL voor in de online verkiezing voor grootste coronaprofiteur.

Online verkiezing

De FNV organiseerde de verkiezing op Facebook dit jaar voor het eerst. Om aandacht te vragen voor de scheefgroei in Nederland. In dat kader introduceerde FNV drie jaar geleden al Fat Cat Day; de dag waarop de 14 meest invloedrijke CEO’s in Nederland gemiddeld al een beloning op zak hebben waar iemand met een minimumloon het hele jaar voor moet werken.

Scheefgroei

Petra Bolster, bestuurslid FNV: 'De verhoudingen tussen de grootverdieners en mensen met een minimum of modaal inkomen zijn niet alleen nog steeds ongelooflijk scheef. Van het huidige minimumloon van 10,48 euro bruto per uur kunnen werknemers amper rondkomen. Het gaat daarbij, alleen al in de vitale sectoren, om zo’n 1 miljoen onmisbare werkers. Een schril contrast met de miljoenen winsten die, ook in die sectoren, worden gemaakt in Nederland. Werknemers die rond het minimumloon verdienen, hebben vaak ook nog het meest te verduren van de coronacrisis, terwijl grote bedrijven als Ahold, Randstad en PostNL juist hebben kunnen profiteren.’

'Aandeelhouders worden slapend rijk, winkelpersoneel werkend arm'

'Nederland dreigt een land te worden waar aandeelhouders slapend rijk worden en wij winkelpersoneel werkend arm', zegt Stef van der Werf. Hij is winkelmanager van een slijterij bij Ahold Delhaize en aanwezig bij de overhandiging. 'Sinds Corona klotsen de winsten tegen de plinten aan in mijn winkel. Het is ongelooflijk druk en best zwaar, ook omdat we moeilijk personeel kunnen vinden. Afgelopen tijd heb ik regelmatig dagen gemaakt van 12 uur of meer om klanten zo goed mogelijk te helpen. Hup schouders eronder. Ik zou het geweldig vinden en bijzonder nodig als de heer Muller, baas van een van de grootste werkgevers van Nederland, een voorbeeld stelt met het afspreken van een minimumloon van 14 euro.'

Reactie Ahold

De lockdowns zorgden voor een forse omzetstijging bij supermarkten. En ook de beloning van directeur Frans Muller van Ahold Delhaize steeg van 4,4 miljoen naar ruim 6 miljoen euro. Bolster: 'Je zou misschien verwachten dat de winsten weer inzakken naarmate de coronamaatregelen worden versoepeld, maar Ahold Delhaize heeft zijn winstverwachting juist verhoogd.’

Ahold erkende dat het inderdaad heel goed gaat en gaat de prijs een mooie plek geven. Een hoger loon willen ze vooral via de cao afspreken.

Eerlijke verdeling

De koopkracht van mensen met een minimumloon is 20% gedaald sinds eind jaren '70 en de ontwikkeling ervan loopt al jaren achter bij de gemiddelde loonontwikkeling. Het nieuwe kabinet wil het minimumloon verhogen met 80 cent, verspreid over de komende 4 jaar. FNV vindt dit veel te weinig. De vakbond voert sinds 2019 actie voor minimaal 14 euro bruto per uur. Bolster: 'En we strijden ervoor dat de koppeling tussen het wettelijke minimumloon en de AOW blijft.' Het nieuwe kabinet is van plan deze koppeling door te snijden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.