Stakers Etos woedend op moederbedrijf Ahold, acties breiden uit

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 26 december 2019

Vandaag wordt voor de vijfde dag gestaakt bij het distributiecentrum van Etos in Beverwijk. Gisteren is duidelijk geworden dat Ahold toch personeel inzet om de staking te breken. Distributiewerker Michiel de Soet, 1 van de ruim 100 Etos-stakers: ‘Dit is een regelrechte ondermijning van ons stakingsrecht. We waren boos, maar nu zijn we woedend. We gaan de strijd aan met Ahold.’ Acties breiden zich uit naar andere ondernemingen van Ahold.

Solidariteitsactie

Vandaag vindt al de eerste solidariteitsactie plaats onder het personeel van het AH distributiecentrum in Pijnacker. Richard Tuinenburg, Albert Heijn distributiemedewerker: ‘Dit is ook onze strijd. Toen wij in 2017 staakten voor een cao, werden er ook werknemers vanuit andere ondernemingen ingezet om onze staking te breken. Als Ahold op deze manier het stakingsrecht blijft uithollen, is het einde verhaal voor werknemers in Nederland. Wij laten ons nu niet meer uitspelen.’ De actie bij Albert Heijn is dan ook een eerste waarschuwingsactie naar Ahold. Zo’n 100 werknemers lopen vast warm en dragen de hele dag een rode actie-sjaal om een duidelijk signaal af te geven.

Vuil spel

De FNV dreigde drogisterijketen Etos en het moederbedrijf Ahold vorige week met een kort geding. Ahold maakte daarop afgelopen zondagmiddag bekend voorlopig geen distributiewerkers van Albert Heijn meer naar Beverwijk te sturen. ‘Nu Ahold haar andere ondernemingen toch betrekt in deze strijd, gaan we ook op die plekken solidariteitsacties voorbereiden. We vinden het nu nog niet nodig om er hard in te gaan, maar als Ahold vuil spel blijft spelen, gaan we de acties vergroten. We sluiten niet uit dat dit zal leiden tot werkonderbrekingen en lege schappen in bijvoorbeeld de supermarkten. En ook bij het hoofdkantoor van Ahold zullen ze straks de aandacht krijgen waar ze om vragen. De beer is los’, zegt FNV-bestuurder Ali Aklalouch.

Vastberaden

Het Etos personeel is vastberaden en staakt ook zaterdag door. ‘Na het weekend zal de FNV samen met de medewerkers mogelijk ook de acties bij het Etos distributiecentrum intensiveren. Wij beraden ons nu op andere vormen van acties, zodat het enige distributiecentrum van Etos van binnenuit verder wordt ontregeld. Op die manier verstoren we ook het werk van de stakingsbrekers, die worden ingezet.’