Medewerkers Etos leggen het enige distributiecentrum in Nederland plat

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 19 december 2019

Namens haar leden heeft de FNV gesprekken gevoerd met Etos voor een structurele loonsverhoging van 5%. Die gesprekken zijn op niets uitgelopen. ‘We hebben ze daarom een ultimatum gesteld dat vandaag om 11.00 afliep’, vertelt FNV-bestuurder Ali Aklalouch.

Op dit moment wordt voor het eerst in het 100-jarig bestaan gestaakt bij het enige distributiecentrum in Beverwijk.

De FNV vindt dat de medewerkers van de Etos een salaris horen te verdienen waarvan ze normaal kunnen leven.‘ FNV-lid Michiel de Soet: ‘We zijn er gewoon klaar mee. Het is tijd voor een fatsoenlijke loonsverhoging die recht doet aan onze inzet. We lopen al jaren achter en vragen niet meer dan een normale compensatie voor het harde werken. Ook wij moeten voor onze gezinnen kunnen zorgen. We hebben het lang geprobeerd om met overleg uit te komen. Nu is het klaar. Staken doet niemand voor zijn lol. Ook wij hadden dat liever voorkomen als onze werkgever akkoord was gegaan. Bovendien is het nooit te laat om alsnog overeenstemming te bereiken over loonsverhoging van 5%. Onze telefoon staat stand-by. Ze kunnen gewoon bellen en dan gaan we daarna weer aan het werk.’

Inflatie

Etos, dochter van Ahold betaalt de distributiemedewerkers een schamel loon. ‘Een salaris waarmee mensen geen bestaan kunnen opbouwen. Hun loon is niet eens geïndexeerd op inflatie’, zegt Aklalouch. De FNV is op verzoek van haar leden daarom in gesprek gegaan met het Ahold Concern, waar Etos onder valt. ‘Uiteraard is het argument natuurlijk dat er geen geld wordt verdiend’, vertelt Aklalouch. Volgens de voormalig topman van Etos, Jan Derek Groenendaal, werd in 2016 nog een omzet van ruim 500 miljoen gerealiseerd.

Staken is vervelend

FNV-lid en distributiewerker Enis Yalcin: ‘We hadden dit liever voorkomen. Alleen we zijn het nu zat. Jarenlang hebben we dit geaccepteerd. Het is mooi geweest. Nu staan we buiten. En we houden contact met onze werkgever over veiligheid en respect voor elkaar. Staken is vervelend, maar soms gewoon nodig na lang overleggen. De sfeer hier buiten is goed en de mensen zijn strijdbaar. Veel collega's hebben zich inmiddels aangesloten bij de FNV en we komen nu samen op voor onze belangen.’
De Etos Distributiecentrum cao liep tot 31 maart 2016. Aan loonsverhogingen is er de afgelopen jaren gegeven: 2015: 1,25%, 2016: 0,75%, 2017: 1,25%, 2018: 0, 2019: 1,75.