Loonsverhoging door acties BeeUnited, verlenging sociaal plan

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 2 mei 2019

De Bijenkorf heeft bekendgemaakt dat er een nieuwe cao is. De loonsverhoging die is afgesproken en ook de afschaffing van het PM-systeem, zijn tot stand gekomen door druk en acties van BeeUnited/FNV. We zijn hier heel trots op!

BeeUnited actie voor loonsverhoging in  Rotterdam

Waarom wij niet tekenen voor verslechteringen

Maar natuurlijk is een algemene loonsverhoging van 1,5 % uitgesmeerd over meer dan 2 jaar veel te weinig (want de vorige cao liep af in juni 2017). Een meerderheid van de FNV-leden heeft hierover gestemd en gezegd: wij vinden dat de medewerkers van de Bijenkorf een normaal loon verdienen. Zeker omdat er steeds meer van ons gevraagd wordt én omdat het heel goed gaat met ons warenhuis en de economie. Wij zijn meer waard dan minimumloon of net ietsje daarboven!
Heb je al gezien dat de Bijenkorf de lonen van jonge mensen die nieuw in dienst komen wil verlagen, door de vaste feestdagentoeslag te schrappen? De FNV gaat hier niet mee akkoord. De FNV tekent alleen voor verbeteringen.

Deal met CNV

BeeUnited wilde dus nog door met acties voeren en onderhandelen, want natuurlijk zit er meer in voor de medewerkers van onze mooie winkel. Maar de Bijenkorf kiest ervoor om een akkoord te sluiten met CNV voor een fooi. Dat zal voor velen een verrassing zijn. CNV is niet eens aan de bal geweest, heeft geen ledenbijeenkomsten gehouden en hield zich afzijdig van de acties. Dit is niet echt democratisch. Terecht dat veel medewerkers hierover verontwaardigd zijn. Over niet al te lange tijd beginnen de onderhandelingen voor een nieuwe cao. BeeUnited/FNV is de afgelopen tijd sterker geworden! Wat ons betreft gaan we ervoor om in de komende cao wél een goede loonsverhoging te halen. Doen jullie met ons mee?

Meer Primarkpremie voor de Bijenkorf

Vanuit het kabinet wordt het aangemoedigd om de lonen laag te houden. De Bijenkorf krijgt door het laag houden van de lonen extra subsidie van minister Koolmees: de primarkpremie.

Verlenging sociaal plan

De Bijenkorf heeft aan ons voorgesteld om het sociaal plan te verlengen. Wij vinden dat een goed idee. Binnenkort volgt een gesprek met de Bijenkorf, waarin de FNV zal inzetten op actualisatie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.