Jumbo-distributiewerkers behouden cao-rechten én ontvangen loonsverhoging

Door Redactie 1 april 2019

Alle rechten uit de cao die gelden voor Jumbo-distributiewerkers blijven ook in de toekomst gerespecteerd. Dit is met Jumbo afgesproken nadat FNV en CNV de druk hebben opgevoerd. Dit betekent dat distributiemedewerkers hun cao-rechten behouden én loonsverhoging ontvangen.

Nabetaling

De rechter heeft in januari geoordeeld dat de cao nog steeds geldt. Als gevolg van de uitspraak van de rechter moest Jumbo vorige maand ongeveer 500 distributiewerkers nabetalen omdat ze te weinig loon hebben gehad. Het cao-loon werd nabetaald met terugwerkende kracht vanaf 26 februari 2018. Dit is de datum waarop de eigen Jumbo-regeling was doorgevoerd.

Onterecht benadeeld

Ondertussen vroeg Jumbo het afgelopen jaar onterecht aan haar distributiewerkers om afstand te doen van de cao en te kiezen voor de eenzijdige Jumbo-regeling. ‘Dat mocht helemaal niet, want Jumbo moet als deelnemende partij de cao toepassen op al het personeel. Daar kun je niet van afwijken’, aldus Ali Aklalouch FNV-bestuurder. Distributiewerkers die niet kozen voor de Jumbo-regeling werden benadeeld, omdat zij terecht vasthielden aan hun cao. Kitty Huntjens van CNV Vakmensen: ‘Zij kregen het afgelopen jaar niet de 2,5 % loonsverhoging die andere collega’s onder de eigen Jumbo-regeling wel kregen. De onrust op de werkvloer nam hierdoor verder toe en er ontstond een tweedeling.’

Opnieuw overwinning

Vakbonden FNV en CNV dreigden opnieuw met een rechtszaak om hun gelijk te halen. Ondertussen zegden 600 werknemers ook het vertrouwen op in de eigen ondernemingsraad, vanwege het meewerken aan de Jumbo-regeling buiten de vakbonden om. ‘Onder druk wordt alles vloeibaar. Jumbo heeft inmiddels bevestigd dat alle bestaande rechten van distributiewerkers zullen worden gerespecteerd, ook ná 1 april 2019. Daarnaast ontvangen distributiewerkers die zijn benadeeld alsnog met terugwerkende kracht de loonsverhoging van 2,5%. Met deze overwinning hopen we het verleden af te sluiten, zodat we samen met de leden onze blik kunnen richten op een nieuwe cao-campagne’, aldus Aklalouch.

Kleine minderheid

Voor een kleine minderheid die eerder voor de cao koos middels een keuzeformulier van Jumbo geldt nog geen financiële duidelijkheid. Het gaat naar schatting om ongeveer 100 werknemers. We hopen dat Jumbo binnenkort bevestigd dat ook zij de loonsverhoging ontvangen. Gebeurt dat niet, dan stappen de bonden ook voor deze groep naar de rechter.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.