Gerechtigheid: Jumbo-distributiewerkers hebben nog steeds hun cao

Door Redactie 24 januari 2019

Vandaag heeft de rechter de distributiewerkers van Jumbo en vakbonden in het gelijk gesteld in een rechtszaak die in december 2018 diende. Volgens de rechter is het supermarktconcern nog steeds gebonden aan de cao.

Tevens heeft uitzendbureau OTTO Work Force (OTTO) de wet overtreden door de inzet van uitzendkrachten, waardoor de staking in april 2017 werd gebroken. Distributiewerkers van Jumbo staakten twee weken lang, maar zonder resultaat.

‘Voor ons is dit een principiële zaak’, reageert Karim el Ouarroudi, allround medewerker bij het distributiecentrum Woerden. ‘De door Jumbo zelf opgestelde regeling is ons naar nu blijkt opgedrongen. Wij zitten ook helemaal niet te wachten op zo’n eenzijdige regeling. Toen niet, nu niet en straks ook niet. Dankzij de rechter hebben wij onze cao terug.’

Schadevergoeding voor distributiewerkers

Daar waar een rechter in 2017 al oordeelde dat de looneisen van de vakbonden redelijk waren en de daaropvolgende staking rechtmatig, oordeelt de rechter vandaag dat de staking vervolgens onrechtmatig is gebroken. Dit is kwalijk omdat Jumbo de eerder door de bonden gevraagde loonsverhoging in een later stadium wèl toekende, maar dan alleen aan een deel van de distributiewerkers: diegenen die tekenden vóór de eigen Jumbo-arbeidsvoorwaardenregeling. De werknemers die hun cao wilden houden, kregen géén loonsverhoging. De vakbonden hadden graag het overleg met Jumbo in een open sfeer en op constructieve wijze voortgezet.

Omdat sprake is van een uitzonderlijke situatie, vinden de bonden dat de door hen gevorderde schadevergoeding van € 500.000,- zou moeten dienen ter compensatie voor het – naar nu blijkt onterechte - onderscheid dat Jumbo destijds tussen distributiewerkers heeft gemaakt.

Ben van Velzen, vrachtwagenchauffeur bij het distributiecentrum in Beilen: ‘Het is goed dat met dit vonnis vakbonden als sterke en eerlijke vertegenwoordiger weer aan tafel zitten voor de arbeidsvoorwaarden bij Jumbo. Het klopt daarom ook dat vakbonden de schadevergoeding doorsluizen naar ons, werknemers. Het onderstreept dat het de vakbonden niet ging of gaat om geld of gelijk, maar om eerlijke arbeidsvoorwaarden.’

Hervatting overleg tussen bonden en Jumbo

De bonden hopen dat Jumbo na de tweede veroordelende uitspraak de onderhandelingen met de vakbonden hervat in het belang van álle distributiewerkers.

Jumbo heeft distributiecentra in Beilen, Breda, Elst, Raalte, Veghel en Woerden. Bij de distributiecentra werken in totaal circa 5.000 mensen waarvan ruim 2.000 op basis van uitzendcontracten werken.