Het kabinet wil bezuinigen, onder andere op de BelastingTelefoon. FNV-bestuurder Jasper de Jong reageert hierop in een opiniestuk. Je leest het hieronder.
Voor duizenden Nederlanders is de BelastingTelefoon onmisbaar. Zij vertrouwen op de gratis hulplijn voor informatie over belastingen en toeslagen. Of het nu gaat om het invullen van de belastingaangifte of het aanvragen van huurtoeslag, zorgtoeslag of kindgebonden budget: zonder de informatie van de BelastingTelefoon komen veel burgers al snel in de knel.
In een land met een van de meest ingewikkelde belasting- en toeslagenstelsels van Europa is heldere overheidsvoorlichting geen extraatje, maar noodzaak. Maar die belangrijke levenslijn is in gevaar. Terwijl de behoefte aan hulp toeneemt, wil het demissionaire kabinet fors bezuinigen op de BelastingTelefoon.
Bij de BelastingTelefoon werken zo’n 2.500 mensen. Jaarlijks beantwoorden zij een indrukwekkende 10 miljoen telefoontjes. Maar volgens de laatste plannen van het Rijk moeten ongeveer 440 van die werkplekken verdwijnen. De bezuiniging richt zich op ondersteunende en begeleidende medewerkers. Dat zijn juist de mensen die ervoor zorgen dat de bellende burger de juiste informatie krijgt. Als de FNV maken we ons daarover grote zorgen.
Jasper de Jong: "En wat doet de overheid vervolgens? Die rekent mensen keihard af op fouten die zij zélf heeft helpen veroorzaken. Zo wordt de voedingsbodem gelegd voor een nieuwe Toeslagenaffaire."
De bezuinigingen op de BelastingTelefoon zijn onderdeel van een rigoureuze taakstelling: het demissionaire kabinet wil de kosten van de Rijksoverheid met 22% omlaag brengen. Daarbij zouden uitvoerende diensten eerst nog worden ontzien. Maar de FNV ziet intussen dat ook deze diensten, waaronder de BelastingTelefoon, zich voorbereiden op forse ingrepen in het personeelsbestand.
Er dreigt een kaalslag van de service aan de burger. De gevolgen laten zich raden: minder bereikbaarheid, minder goed advies, meer fouten. Burgers lopen toeslagen mis waar ze wél recht op hebben, of maken fouten omdat ze het zelf maar moeten uitzoeken. En wat doet de overheid vervolgens? Die rekent mensen keihard af op fouten die zij zélf heeft helpen veroorzaken. Zo wordt de voedingsbodem gelegd voor een nieuwe Toeslagenaffaire.
Dit is geen streven naar een efficiënte overheid. Dit is afbraakbeleid. Wat dreigt is een 'zoek het zelf maar uit'-samenleving, waarin alleen wie kan betalen nog zeker is van goed advies en ondersteuning. Dat mag nooit de norm worden.
Deze bezuinigingen ondermijnen niet alleen een cruciale publieke dienst, maar ook het werk van betrokken ambtenaren die hun taken steeds moeilijker kunnen uitvoeren. Als de werkdruk blijft stijgen en er steeds minder collega’s zijn om het werk op te vangen, dan gaat dat ten koste van de dienstverlening. Burgers krijgen minder hulp, ambtenaren raken opgebrand en het wankele vertrouwen in de overheid zakt verder weg.
Daarom is de oproep van de FNV helder: doe het niet. Stop met de doorgeslagen bezuinigingsdrift en investeer in wat mensen écht nodig hebben: een sterke publieke sector met goede dienstverlening en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Geen uitgeklede overheid die alles afschuift op digitale zelfredzaamheid, maar een menselijke overheid die klaarstaat voor haar burgers.
Goede overheidsvoorlichting mag geen luxe worden. Het is tijd dat het kabinet verantwoordelijkheid neemt. Stop met bezuinigen en begin met investeren. Laat zien dat rijksambtenaren ertoe doen. Laat zien dat je oog hebt voor de mensen voor én achter de telefoon.
Door Jasper de Jong, bestuurder Rijk bij vakbond FNV
Hoe meer leden, hoe sterker we staan als vakbond. En hoe meer invloed wij kunnen uitoefenen aan de onderhandelingstafel. Ben jij nog geen FNV-lid word dat dan nu! Of maak iemand anders lid en verdien een tientje.
Maak een ander lid en verdien € 10