Tweede onderhandelingsronde cao Universiteiten

Zo is het verlopen

Door Redactie 28 maart 2024

Woensdag 27 maart vond de tweede onderhandelingsronde voor de cao Universiteiten plaats. Eerder informeerden we je al over het verloop van de eerste ronde: daar wisselden we vooral de cao-inzet uit. Lees hieronder meer over hoe de tweede ronde verliep.

Groot verschil tussen cao-inzet bonden en werkgevers

In de eerste ronde hebben we lang stilgestaan bij onze cao-inzet. Waar we als vakbonden echt een paar inhoudelijke slagen in de cao willen maken, toonden de werkgevers in de tweede ronde beduidend minder ambitie. Zij spreken het liefst een beleidsarme cao af waar de focus vooral ligt op loon. Tegelijkertijd geven ze een winstwaarschuwing af over de financiële ruimte die ze ervaren.

Werkgevers zijn van mening dat de economische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen dusdanig onzeker zijn dat universiteiten nu al alle zeilen bij moeten zetten om alles in goede banen te leiden. Een beleidsrijke cao met inhoudelijke afspraken zorgt, volgens de werkgevers, niet voor de broodnodige rust.

Voor ons is dit veel te mager. Natuurlijk zijn wij niet blind voor de ontwikkelingen om ons heen, maar op belangrijke zaken als sociale veiligheid, werkdruk en zeker werk moeten we echt afspraken maken. Dit hebben wij de werkgevers ook duidelijk laten weten. Toch blijven de werkgevers vooralsnog bij hun standpunt.

Hoe nu verder?

Het verschil tussen onze cao-inzet en die van de werkgevers is dusdanig groot dat er voor ons niets anders opzit dan terug te gaan naar onze achterban. Naar jullie dus. De werkgevers zullen ons een notitie sturen waarin zij aangeven op welke economische, politieke en maatschappelijke onzekerheden zij doelen. Dit bespreken we vervolgens graag met jullie zodat we kunnen bepalen wat onze opstelling zal zijn in de al geplande onderhandelingsrondes. Op korte termijn laten we jullie weten waar en wanneer we op jullie universiteit langskomen.

Blijf op de hoogte

Je kunt hier onze volledige cao-inzet nalezen. Via onze pagina die speciaal is ingericht voor cao-traject Universiteiten en via nieuwsbrieven houden we je op de hoogte van de onderhandelingen en vind je altijd het laatste nieuws. Wil je dit bericht ook delen met je collega’s? Dat helpt ons!