Gesprek staatssecretaris over nieuwe cao Rijk

Dit hebben we besproken

Door Redactie 31 januari 2024

Gisteren heeft de FNV samen met de andere vakbonden een eerste gesprek gevoerd over de cao Rijk met staatssecretaris Van Huffelen. De FNV heeft samen met de gezamenlijke vakbonden aan de staatssecretaris duidelijk gemaakt een cao te willen met een stevige inflatiecompensatie en een goede loonontwikkeling.

Toezegging staatssecretaris

Naar aanleiding van het gesprek heeft de staatssecretaris aangegeven versneld mandaat te willen vragen aan het kabinet. Dat is goed nieuws! Dat betekent dat ze de andere ministers om goedkeuring gaat vragen om snel een nieuwe cao af te spreken. Verder heeft zij aangegeven te willen praten over geld, en daarnaast óók over een aantal inhoudelijke punten. Welke punten dat zijn, wordt binnenkort duidelijk. Of dat gaat lukken is de vraag. Het moet wat de FNV betreft mogelijk zijn om het over een beperkt aantal onderwerpen eenvoudig eens te worden.

Maar de FNV wil geen vertraging op moeilijke inhoudelijke punten. Met de andere bonden samen zouden wij in februari al willen komen tot een akkoord, vooral over inflatiecompensatie en loon.

Enquête als leidraad

Onlangs lanceerden we als FNV een enquête over cao-wensen onder het Rijkspersoneel. Voor de FNV is de enquête de leidraad voor het bepalen van aanvullende punten. Jouw inbreng wordt daarin dus serieus genomen. Maar als we de focus op salaris leggen, dan kan dat betekenen dat dat een aantal punten van onze wensenlijst later terugkomt bij volgende onderhandelingen.

De cao geldt voor zo’n 150.000 Rijksambtenaren en is daarmee één van de grootste in het land. Binnenkort volgt meer nieuws.

Volg het laatste cao-nieuws op de speciaal ingerichte cao-pagina voor cao Rijk