FNV teleurgesteld over uitspraak College Rechten van de Mens

Door Redactie 19 december 2023

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft geen ‘’verboden onderscheid gemaakt’’ door werknemers onder de cao’s SW en Aan de slag niet te compenseren voor de torenhoge inflatie. Dat vindt het College voor de Rechten van de Mens (CRM). Dat is de teleurstellende uitkomst van de klacht over discriminatie die de FNV dit voorjaar heeft ingediend. Maar hoe dan ook: wij gaan gewoon door met de strijd voor verbetering van de lonen in onze 2 cao’s.

FNV teleurgesteld over uitspraak College Rechten van de Mens

Meten met 2 maten moet stoppen

De FNV diende de klacht in bij het College, toen de VNG al meer dan een jaar niet bereid was om tussentijds jullie lonen en reiskosten te verbeteren. Terwijl de gemeenteambtenaren (terecht) wèl een goede compensatie voor de enorme kostenstijgingen kregen. Eerst door middel van een eenmalige uitkering, daarna met een goede loonsverhoging. Maar voor de werknemers bij de sociale ontwikkelbedrijven was er volgens de VNG niets mogelijk. Wij vinden dit meten met 2 maten en dat moet stoppen.

Teleurstellend: geen vergelijkbare gevallen

Het College Rechten van de Mens ziet dit helaas anders. Iets is pas discriminatie, als gelijke of vergelijkbare gevallen ongelijk worden behandeld. En het College vindt hier niet dat het hier om vergelijkbare gevallen gaat. Gemeenteambtenaren en de werknemers met een arbeidsbeperking vallen onder verschillende cao’s en hebben niet ‘’dezelfde juridische status’’.

De FNV vindt het oordeel heel teleurstellend. Maar er bestaat hier niet iets als hoger beroep. Wel gaan we op een rij zetten of het mogelijk en zinvol is om de zaak ook nog aan een rechtbank voor te leggen.

Maar wij gaan door!

Na lang onderhandelen en meer dan 110 acties heeft de FNV in november uiteindelijk toch tussentijdse cao-verbeteringen afgedwongen. Daarmee is er een eerste stap gezet om de koopkracht op peil te houden. Maar daarmee zijn we er niet. Er moet de komende tijd meer geld bij in jullie portemonnee! Hiervoor is ook de Rijksoverheid nodig. Er moet vanuit Den Haag meer geld komen voor jullie lonen en voor de sociale ontwikkelbedrijven. Daar gaan we in 2024 actief mee aan de slag.

We hoopten daarbij op steun in de rug van het College Rechten van de Mens, maar die komt er dus niet. Maar wij gaan zonder deze steun gewoon door met onze strijd voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor de werknemers met een arbeidsbeperking. Want wij verdienen meer, wij zijn niet minder!