Geef je mening over het onderhandelingsresultaat cao SW

Door Redactie 17 november 2023

Na anderhalf jaar is het dan toch gelukt! We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over de cao Sociale Werkvoorziening. Nu is het tijd om je mening te geven over dit resultaat. Lees voordat je gaat stemmen goed dit bericht door. We leggen je uit welke afspraken we hebben gemaakt en hoe je kunt stemmen.

Cao-resultaat SW

Wat hebben we afgesproken?

De cao SW 2021 – 2025 loopt nog door tot en met 31 december 2025, maar wordt opengebroken voor tussentijdse verbeteringen.

Eind vorig jaar stelden wij onze eis: 10,15% vanaf januari 2023, omdat het minimumloon op dat moment met dat percentage steeg. Op die manier zouden we voorkomen dat ons loongebouw weer onder water (onder het minimumloon) zou zakken. Dat hebben we helaas niet voor elkaar gekregen. Wat gebeurt er wel met de lonen in de cao SW:

• Op 1 januari 2023 zijn de lonen boven minimumloon gestegen met 1,93%.
  • De LPO-verhoging voor 2023 is vastgesteld op 7,04%. Op 1 juli 2023 kwam het eerste deel daarvan: 3,13% loonsverhoging.
  • Normaal gesproken zou deel 2 van de LPO-verhoging (3,8%)* komen op 1 januari 2024. Nu is afgesproken dat deze verhoging ingaat per 1 oktober 2023. Dit betekent dat er een nabetaling komt; die krijg je waarschijnlijk in januari. Daarbij wordt ervoor gezorgd dat deze verhoging meetelt voor het jaar 2023.
  • Boven op de LPO-verhogingen worden de lonen op 1 januari structureel verhoogd met € 50 bruto per maand. Dat geldt voor alle schaalbedragen die hoger zijn (of hoger horen te zijn) dan het wettelijk minimumloon.

Dat betekent dat de lonen boven het minimumloon in 2023 stijgen met 8,97%. In januari komt daar die € 50 bij. Hoeveel dat in procenten is hangt natuurlijk van je loon af. Maar als voorbeeld: het loon van een werknemer in schaal C1, 5e periodiek, is in de periode januari 2023 – januari 2024 gestegen met 11,5%.

Komend voorjaar wordt bekend wat het LPO-percentage voor 2024 wordt. Dan kennen we ook de loonsverhoging van juli 2024 en januari 2025.

*Misschien vraag je je af of de 2e LPO-verhoging niet 3,91% moet zijn. Want 7,04 - 3,13 is immers 3,91. Maar dat klopt niet: de LPO 2023 is 7,04%. Als je de lonen eerst verhoogt met 3,13% en later daar overheen met 3,91%, is dat bij elkaar meer dan die 7,04%. Vandaar dat de loonsverhoging van 1 oktober uitkomt op 3,8%.

De reiskostenvergoeding woon-werkverkeer gaat per 1 januari 2024 van 10 naar 21 cent per kilometer. Omdat deze verbetering veel later komt dan wij wilden, is een eenmalige compensatie afgesproken van € 75 bruto; voor alle werknemers die op 1 december 2023 in dienst zijn, maar de hoogte hangt af van het aantal uren dat je per week werkt. Dit bedrag ontvang je waarschijnlijk in januari.

Wij wilden die vergoeding ook voor de eerste 5 km, maar dat is niet gelukt. Het wordt in de cao wel mogelijk gemaakt om de vergoeding per bedrijf verder te verbeteren. Daar krijgt de ondernemingsraad een rol in.

Overleg over de toekomst van de cao SW

We hebben samen bereikt dat de cao is opengebroken voor tussentijdse verbeteringen. Maar we hebben niet al onze doelen bereikt. Wel verbetering van de reiskostenvergoeding en een extra loonsverhoging, maar minder en later dan we wilden. En meerdere schaalbedragen in de cao staan nog altijd onder water. Dat kan wat de FNV betreft niet zo blijven. Het loongebouw moet weer boven het minimumloon worden getrokken. Hierover gaan we binnenkort verder praten met de VNG. Daarbij gaan wij het ook hebben over het groter wordende verschil met de cao Gemeenten. Om deze problemen op te lossen is het nodig dat er geld bijkomt van het (nieuwe) kabinet. En dus gaan we ons ook weer melden bij de landelijke politiek.

Trots, maar er is meer nodig

Deze afspraken zijn een zwaarbevochten onderhandelingsresultaat. Dat wil zeggen: dit is het maximum dat we nu kunnen afspreken. Het is dus geen akkoord, omdat we onze eisen niet helemaal hebben binnengehaald. En omdat de verbeteringen veel later komen dan we wilden. Terwijl de kosten ondertussen verder zijn gestegen. De FNV vindt dat jullie er niet op achteruit mogen gaan. We zijn dan ook nog lang niet klaar!

Toch vinden de landelijke FNV-kaderleden dat we trots mogen zijn op wat we nu met elkaar hebben bereikt. Een jaar geleden liet de VNG weten dat niets mogelijk was. En nu hebben we iets bereikt wat bijna nooit lukt: de cao SW (en ook de cao Aan de slag) is tussentijds opengebroken voor extra afspraken over loon en reiskosten. Daarom vinden zij dat we dit resultaat nu moeten pakken. En daarna meteen door met de strijd!

Politiek nu aan zet

Nu is ook de politiek aan zet. Er moet meer geld komen voor sterke sociale ontwikkelbedrijven. En er moet voor worden gezorgd dat jullie werk blijft lonen. Ook van de politiek zal het eerst antwoord zijn dat er niks, noppes, nada mogelijk is. Maar wij hebben laten zien dat we daarmee niet akkoord gaan. Wij verdienen meer, we zijn niet minder!

Stem mee, jouw mening telt!

De leden beslissen bij de FNV. Dus laat ons weten wat jij vindt van de afspraken over de cao SW. Doe dat uiterlijk 7 december.

Breng je stem uit

Let op: je stem is alleen geldig als je lidmaatschapsnummer is ingevuld. Het lidmaatschapsnummer staat op je ledenpas of kun je terugvinden op je bankafschrift.

Meer lezen?

In mei 2022 schreven we een brief aan de werkgevers: onze leden komen door alle stijgende prijzen steeds verder in de problemen. Er moet geld bij in de portemonnee! Maar na een paar keer overleg bleek dat zij niets te bieden hadden, niks, noppes, nada. ‘’Geen geld, het kabinet moet dit betalen’’. Vanaf dat moment zijn we gestart met heel veel acties:

• Een petitie die door 20.163 mensen is getekend!
  • Met bussen langs wethouders in Groningen en Noord-Brabant, om hun steun te vragen
  • Actie bij minister Schouten
  • Regionale acties in Amsterdam en Weert
  • 96 (!) werkonderbrekingen in de bedrijven
  • 9000 actievoerders op 7 juni in Utrecht, de grootste vakbondsactie in tijden!
  • Actie bij het VNG-congres in Groningen
  • Naar het College Rechten van de Mens: klacht discriminatie door de VNG
    (uitspraak van dat college wordt rond 19 december verwacht)
  • Sit-in (bezetting) van het gemeentehuis van Apeldoorn
  • Pop-up camping bij de VNG in Den Haag
  • Actie tijdens een debat in de Tweede Kamer

Daarover is de laatste maanden veel gesproken. Sommige leden vinden dat we hadden moeten gaan staken: het hele land plat. Daarover hebben we veel met onze (actieve) leden gepraat. kunnen we dit voor elkaar krijgen? Daarbij ging het vaak over de zogeheten vredesplicht in de cao SW. Die hielp natuurlijk niet mee, dus daar willen we vanaf. Maar ook zonder die bepaling bleek het niet haalbaar om op grote schaal het werk neer te leggen. Dat komt vooral hierdoor: als je staakt, betaalt jouw werkgever het loon niet door. Als je lid bent van de FNV, krijg je een stakingsuitkering. Maar niet-leden haken dan vaak af. Dan hou je te weinig actievoerders over om echt pijn te doen. En het heeft geen zin om te staken als het meeste werk gewoon doorgaat. Grote vraag was ook: hoeveel extra’s kunnen we dan binnenhalen? Veel reden om daar optimistisch over te zijn, was er niet. Daarom is samen met de landelijke kaderleden de conclusie getrokken dat het beter is om nu een onderhandelingsresultaat te pakken, en daarna door te gaan voor verdere verbeteringen.