Geef je mening over het onderhandelingsresultaat cao Aan de slag

Door Redactie 17 november 2023

Na anderhalf jaar is het dan toch gelukt! We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over de cao Aan de slag. Nu is het tijd om je mening te geven over dit resultaat. Lees voordat je gaat stemmen goed dit bericht door. We leggen je uit welke afspraken we hebben gemaakt en hoe je kunt stemmen.

cao-resultaat Aan de slag

Wat hebben we afgesproken?

De cao Aan de slag wordt opengebroken voor tussentijdse verbeteringen. En er is meteen een nieuwe cao afgesproken, die loopt tot eind 2024. Hieronder de afspraken.

De loontabel is de afgelopen jaren bijna helemaal onder het minimumloon gezakt. Maar nu wordt de tabel met alle bedragen weer in ere hersteld.

Voorbeeld: een periodiek die vroeger 110% was van het minimumloon (maar daar nu onder is gezakt), wordt weer verhoogd naar 110%. En de periodiek die vroeger 118% van het minimumloon was (maar nu bijna gelijk aan het minimumloon) wordt weer 118%. Dit gebeurt op 3 momenten: per 1 oktober 2023, 1 januari 2024 en 1 juli 2024.

Dan wordt de loontabel gerepareerd. Dat betekent dat alle schaalbedragen zó worden verhoogd dat ze weer netjes in de juiste verhouding boven het minimumloon komen. Het minimumloon is intussen behoorlijk gestegen, dus dat moet ook voor alle andere bedragen. Wat betekent dat voor jouw loon? Dat hangt af van de schaal en de ‘’trede’’ waarin jij bent ingedeeld. Een paar voorbeelden:

• Als jij nu zit in schaal 1 trede 3, dan stijgt jouw loon met 2,5%
  • Als jij nu zit in schaal 1 trede 4, dan stijgt jouw loon met 5%
  • Als jij nu zit in schaal 2 trede 5, dan stijgt jouw loon met 10%
  • Als jij nu zit in schaal 3 trede 7, dan stijgt jouw loon met 18%

Deze verhogingen gelden vanaf 1 oktober. Inmiddels leven we in november, dus dat gebeurt met een nabetaling. Die komt waarschijnlijk in januari.

Dan stijgen alle schaalbedragen mee met het wettelijk minimumloon. Die verhoging wordt 3,75%. Maar omdat de volledige werkweek in de cao Aan de slag geen 36 maar 37 uur is, komt de verhoging neer op bijna 7,5%. Dus: per 1 januari stijgen alle lonen met 7,5%.

Ook op dat moment stijgen alle lonen mee met het minimumloon. We weten nu nog niet hoeveel dat zal zijn. Wel weten we dat de Tweede Kamer heeft besloten tot een extra verhoging van 1,2%, boven op de normale verhoging. Bij elkaar zou de verhoging dan rond de 4% kunnen uitkomen.

De reiskostenvergoeding woon-werkverkeer gaat per 1 januari 2024 van 10 naar 21 cent per kilometer. Omdat deze verbetering veel later komt dan wij wilden, is er een compensatie afgesproken van € 75 bruto voor alle werknemers. De hoogte hangt af van het aantal uren dat je per week werkt.

Wij wilden die vergoeding ook voor de eerste 5 kilometer, maar dat is niet gelukt. Het wordt in de cao wel mogelijk gemaakt om de vergoeding per bedrijf verder te verbeteren. Daar krijgt de ondernemingsraad een rol in.

Naast de structurele loonsverhogingen krijg je ook een eenmalige uitkering: € 500 bruto, maar samen met de hiervoor genoemde € 75 wordt dit € 575. Dit is bruto en de hoogte hangt af van het aantal uren dat je per week werkt. Dit bedrag wordt waarschijnlijk in januari betaald. Er wordt voor gezorgd dat de nabetalingen meetellen voor het jaar 2023.

Overleg over de toekomst van de cao Aan de slag

Er is nu dus ook meteen een nieuwe cao voor volgend jaar afgesproken. We zijn tevreden over de loonsverhogingen. Maar we hadden graag ook op andere onderwerpen verbeteringen afgesproken. Denk aan een eindejaarsuitkering, een eerlijker functie-indeling en betere afspraken over scholing en ontwikkeling. Dat is nu nog niet gelukt. Maar we gaan dit binnenkort wel met VNG en Cedris bespreken. Ons doel is dan om deze punten te verbeteren vanaf 2025. Daarvoor is het nodig dat er geld bijkomt van het (nieuwe) kabinet. En dus gaan we ons ook weer melden bij de landelijke politiek. Dat blijft spannend: zonder extra geld, is het lang niet zeker of het eind volgend jaar opnieuw lukt om een nieuwe cao af te spreken.

Trots, maar er is meer nodig

Deze afspraken zijn een zwaarbevochten onderhandelingsresultaat. Dat wil zeggen: dit is het maximale dat we nu kunnen afspreken. Het is dus geen akkoord, omdat we onze eisen niet helemaal hebben binnengehaald. En omdat de verbeteringen veel later komen dan we wilden. Terwijl de kosten ondertussen verder zijn gestegen. De FNV vindt dat jullie er niet op achteruit mogen gaan. We zijn dan ook nog lang niet klaar!

Toch vinden de landelijke FNV-kaderleden dat we trots mogen zijn op wat we nu met elkaar hebben bereikt: een jaar geleden liet de VNG weten dat niets mogelijk was. En nu hebben we iets bereikt wat bijna nooit lukt: de cao Aan de slag (en ook de cao SW) is tussentijds opengebroken voor extra afspraken over loon en reiskosten. Daarom vinden zij dat we dit resultaat nu moeten pakken. En daarna meteen door met de strijd!

Politiek nu aan zet

Nu is ook de politiek aan zet. Er moet meer geld komen voor sterke sociale ontwikkelbedrijven. En er moet voor worden gezorgd dat jullie werk blijft lonen. Ook van de politiek zal het eerst antwoord zijn dat er niks, noppes, nada mogelijk is. Maar wij hebben laten zien dat we daarmee niet akkoord gaan. Wij verdienen meer, we zijn niet minder!

Stem mee, jouw mening telt!

De leden beslissen bij de FNV. Dus laat ons weten wat jij vindt van de afspraken. Doe dat uiterlijk 7 december.

Breng je stem uit

Let op: je stem is alleen geldig als je lidmaatschapsnummer is ingevuld. Het lidmaatschapsnummer staat op je ledenpas of kun je terugvinden op je bankafschrift.

Meer lezen?

In mei 2022 schreven we een brief aan de werkgevers: onze leden komen door alle stijgende prijzen steeds verder in de problemen. Er moet geld bij in de portemonnee! Maar na een paar keer overleg bleek dat zij niets te bieden hadden, niks, noppes, nada. ‘’Geen geld, het kabinet moet dit betalen’’. Vanaf dat moment zijn we gestart met heel veel acties:

• Een petitie die door 20.163 mensen is getekend!
  • Met bussen langs wethouders in Groningen en Noord-Brabant, om hun steun te vragen
  • Actie bij minister Schouten
  • Regionale acties in Amsterdam en Weert
  • 96 (!) werkonderbrekingen in de bedrijven
  • 9000 actievoerders op 7 juni in Utrecht, de grootste vakbondsactie in tijden!
  • Actie bij het VNG-congres in Groningen
  • Naar het College Rechten van de Mens: klacht discriminatie door de VNG
    (uitspraak van dat college wordt rond 19 december verwacht)
  • Sit-in (bezetting) van het gemeentehuis van Apeldoorn