FNV blijft in gesprek met werkgevers Productie- en Leveringsbedrijven (PLb)

Nog geen nieuwe cao

Door Redactie 24 augustus 2023

Er is nog geen nieuwe sector cao PLb omdat cao-partijen niet tot overeenstemming zijn gekomen. De FNV blijft graag in gesprek. Daarom volgt de FNV met haar campagne ‘Energie voor jou’ de strakke constructieve lijn van zorgvuldige communicatie, zoals deze bij de start van ‘Klaar voor de toekomst’ is afgesproken.

/getmedia/84a8b2ad-680a-48e4-ae79-d92de8f68546/overleg-aan-tafel1.jpg

Webinars, bedrijfsbezoeken, petitie en enquête

FNV-bestuurder Marcelle Buitendam heeft deze zomer de nodige voorbereidingen getroffen voor de cao-onderhandelingen om toch tot een cao PLb te kunnen komen. De FNV heeft deze zomer elke maandag om 12.00 uur webinars gehouden. Er zijn bedrijfsbezoeken met kantinebijeenkomsten georganiseerd. We hebben een petitie uitgezet in de sector en op dit moment loopt de koopkracht- enquête onder medewerkers. De sluitingsdatum hiervan is 15 september.

Wat wil de FNV?

‘Iedere cent binnen de PLb moet naar de medewerker’. Dit blijkt volgens Marcelle uit de eerste analyse van de koopkrachtenquête. Dat heeft gevolgen voor werkgevers én vakbonden. Zo stelt ze voor de werkgeversbijdrage vakbonden eenmalig te laten vervallen en ook de afdracht voor het O&O fonds deze cao-ronde te gebruiken voor meer loonruimte. De FNV houdt vast aan de reële bandbreedte van wat er nu in cao’s wordt afgesproken en staat open voor verder overleg.

Voorkeur voor overleg

Wij hebben begrip voor het stellen van een ultimatum door het CNV, maar wij geven de voorkeur aan een overleg, met een nieuw loonvoorstel dat recht doet aan specifieke situaties en uitkomsten van de enquête.

Verder vindt Buitendam dat naast het heroverwegen van het loonvoorstel vanuit gezamenlijke werkgevers dat werkgevers op bedrijfsniveau ook wat extra’s kunnen doen. Dit wanneer dat nodig is of wanneer werkgevers het jou gewoonweg gunnen.

Een cao geeft rust

Buitendam: “Een cao geeft rust. Een oplossing kan dan ook worden gezocht in een cao met een langere looptijd dan een jaar. We willen innovatie meer stimuleren van organisatie én medewerkers.”

“We willen aandacht voor het wegnemen van fiscale beperkingen en geld verdienen vóór de sector door gezamenlijk als sociale partners op te treden in de lobby. Met andere woorden: met elkaar zorg dragen voor een vitale energieke sector waar iedereen wil werken. Dat vraagt wat van partijen.”

Investering in geld en menskracht

“Het vergt een investering in geld, maar zeker ook in menskracht. Er zal een behoorlijk beroep worden gedaan op onze intrinsieke motivatie. Maar we zijn moreel aan elkaar verplicht om deze vitale sector goed met elkaar te organiseren en daar waar het kan aanvullend te maken.’

Hoe nu verder?

De werkgevers gaan eind augustus met elkaar in gesprek over het voorstel van de FNV. Daarna komen ze met een reactie. Wordt vervolgd.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.