Onderhandelingsresultaat Cao Wageningen Research

Breng je stem uit

Door Redactie 12 juli 2023

Op 5 juli jl. hebben de werkgever en de vakbonden een onderhandelingsresultaat bereikt over de Cao Wageningen Research. De cao heeft een looptijd van 15 maanden en loopt van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024. De belangrijkste afspraken vind je hieronder.

stemmen

Jouw mening telt

We leggen dit onderhandelingsresultaat met een positief advies aan jullie voor. Ben je lid van de FNV? Dan kun je stemmen vanaf vrijdag 7 juli 15.00 uur. De ledenraadpleging sluit op 24 juli om 12.00 uur.

Naar het stemformulier

Lees hieronder de belangrijkste afspraken nog eens na

Met ingang van 1 augustus 2023 worden de salarissen structureel verhoogd met 4,7%. Belangrijk uitgangspunt hiervoor was het onlangs bereikte onderhandelingsresultaat voor de Cao Nederlandse Universiteiten. Partijen hebben beoogd de daarin opgenomen salarisverhoging van 9% een gelijkwaardige vertaling te geven naar dit onderhandelingsresultaat, waarbij tegelijkertijd het verschil in de eindejaarsuitkering tussen beide cao’s wordt overbrugd.

• Daarnaast ontvangen werknemers die zijn ingeschaald in de schalen 1 t/m 6 in de maand september een eenmalige uitkering van €300 bruto op basis van een voltijds dienstverband.
  • Werknemers die zijn ingeschaald in de schalen 7 t/m 9 ontvangen in de maand september een eenmalige uitkering van €150 bruto op basis van een voltijds dienstverband.
  • Werknemers die niet een voltijds dienstverband hebben, ontvangen een bedrag naar rato van de omvang van hun dienstverband.

Voorbeeld: als je in schaal 6 zit en je hebt een dienstverband van 0,6 fte, dan ontvang je een bedrag van €180 bruto.

Het is gelukt om de eindejaarsuitkering te verbeteren. Deze gaat dit jaar structureel omhoog met 4,3% en wordt voortaan 8,3%.

Cao-partijen hebben afgesproken om in het najaar van 2023 verder te praten om te komen tot meer gelijkwaardigheid van de arbeidsvoorwaarden (voor medewerkers WU en WR) met het oog op de cao’s 2024  en verder.

Met ingang van 2024 is de reële taakopdracht als onderwerp toegevoegd aan het jaarlijkse R&O-gesprek. Bij het R&O-gesprek zal voortaan dus besproken worden of de overeengekomen taken passen binnen de vastgestelde uren.

Met ingang van 1 augustus 2023 worden de percentages van doorbetaling in het vitaliteitspact tot en met schaal 7 verhoogd naar 80% bij de 0,4 variant en 90% bij de 0,2 variant.

De tijdelijke verhoging met 4 cent naar 43 cent per km wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2023 verlengd tot 1 november 2023.

• We introduceren een (gedeeltelijk betaald) transitieverlof voor bezoek aan arts of psycholoog gerelateerd aan diagnostiek, medische transitie en/of hormoontherapie tijdens de transitieperiode. Deze regeling geldt vanaf 1 augustus 2023 voor een periode van 2 jaar, vooruitlopend op een wettelijke regeling. Als er in deze periode een wettelijke regeling voor transitieverlof komt, dan vervalt dit artikel en overleggen cao-partijen of er nog nadere afspraken nodig zijn.
  • In het Lokaal Overleg zullen nadere afspraken gemaakt worden over een rouwprotocol.
  • Werknemers die mantelzorgtaken hebben, kunnen gebruik maken van reeds bestaande verlofregelingen in de cao.

Met ingang van 1 januari 2024 worden de percentages van loondoorbetaling bij ziekte zodanig aangepast dat in het eerste ziektejaar 100% van het salaris wordt doorbetaald en in het tweede ziektejaar 70%.

Werknemers waarvan op 1 januari 2024 76% van het salaris wordt doorbetaald, behouden dit percentage tot het einde van de ziekteperiode. Per 1 augustus 2023 krijgt de werknemer als hij ziek is en op vakantie gaat (en daarvoor verlofdagen opneemt) 100% salaris doorbetaald.

De opbouw van compensatie-uren bij ziekte eindigt niet meer na 4 weken, maar voortaan na 6 maanden. Dat is gelijk aan de regeling bij de Cao NU.

De eindafrekening verlof zal voortaan inclusief eindejaarsuitkering worden berekend.

In de Cao WR 2017-2019) is een afspraak gemaakt voor de reparatie van het derde jaar WW. Met ingang van 1 augustus 2023 komt de premie daarvan voor rekening van de werknemer.

Volledige tekst van het onderhandelingsresultaat

Zodra de tekst beschikbaar is, vind je die op onze website.

Online vragenuurtje

Heb je na het lezen van de afspraken hieronder nog vragen? Op donderdag 13 juli van 12 tot 13 uur organiseren de gezamenlijke vakbonden een online bijeenkomst waar je nadere uitleg kunt krijgen over de gemaakte afspraken.

Klik hier om deel te nemen aan de vergadering

Naar het stemformulier