Informeel overleg gestart over verbetering loon en reiskostenvergoeding

Update acties sociale ontwikkelbedrijven

Door Redactie 21 juli 2023

Na de actie op 6 juli (bezetting gemeentehuis Apeldoorn) is het er eindelijk van gekomen: op 10 en 20 juli hebben we met VNG en Cedris informeel gesproken over de cao’s SW en Aan de slag. Het waren nog geen formele onderhandelingen en we hebben dus ook nog geen ‘’bod’’ gekregen. Maar dankzij onze vele acties is er nu eindelijk een start gemaakt om te praten over verhoging van de lonen en verbetering van de reiskostenvergoeding.

Informeel overleg gestart over verbetering loon en reiskostenvergoeding

Het moet beter

Tijdens het overleg lieten VNG en Cedris voor beide cao’s een paar varianten zien voor verbetering van de cao’s SW en Aan de slag. De ideeën over Aan de slag waren nog niet ‘’af’’, maar zien we wel als een echte poging om eruit te komen. Dat kon niet worden gezegd van de ideeën over de cao SW: voor de SW-werknemers hadden werkgevers niets nieuws te bieden. Dat viel dus zwaar tegen. De FNV heeft duidelijk gemaakt dat we er op die manier niet uit kunnen komen. De volgende keer zal dat echt beter moeten om tot een akkoord te kunnen komen. VNG en Cedris gaan hierover nadenken. Die volgende keer konden we door de vakantieperiode helaas niet snel plannen: op 30 augustus wordt het overleg voortgezet.

We houden de druk erop

Er wordt dus eindelijk gepraat, maar we zijn er nog niet. Sterker nog: er wordt nog niet formeel onderhandeld en we hebben nog niet eens een eerste bod. Dus is er geen reden om achterover te leunen. We moeten de druk erop houden. Daarom zijn we samen met onze landelijke kaderleden bezig met plannen voor acties die we ook tijdens de vakantieperiode kunnen uitvoeren. Hou het nieuws in de gaten!

Uitzending van Renze: discriminatie?

Het overleg met de VNG en Cedris begon bijzonder, met vragen naar aanleiding van de uitzending van talkshow Renze woensdagavond 19 juli. Daar vertelde Caparis-werknemer en FNV-kaderlid Wijbe Huizinga over hoe hij als SW-werknemer wordt achtergesteld vergeleken met zijn collega’s onder de cao Gemeenten. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong noemde dit pure discriminatie en dat de FNV dit niet pikt. Niet voor niets hebben we hiervoor een zaak aangespannen tegen de VNG bij het College Rechten van de Mens.

Geen woorden, maar daden

Werkgevers waren boos over de uitzending. Veel te harde woorden, die niet helpen om tot een cao-akkoord te komen. Maar toen de FNV de belangrijkste verschillen tussen de cao Gemeenten en de cao’s SW en Aan de slag van de afgelopen jaren op een rij zette, bleef het stil bij werkgevers. Het zou goed zijn als zij nu met daden in plaats van woorden laten zien dat zij jou en je collega’s niet achterstellen.

Wij houden je op de hoogte!