Amsterdam kleurt rood voor actie sociale werkbedrijven

Door Redactie 30 maart 2023

Rondkomen is voor velen op dit moment niet meer te doen. Op 28 maart voerden medewerkers van de Sociale Werkbedrijven uit de provincie Utrecht, Flevoland, Noord-Holland en een aantal bedrijven uit Zuid-Holland daarom actie voor 10,15% meer loon en een reiskostenvergoeding van 21 cent per kilometer.

Actie SOB 28 maart in Amsterdam

Beeld: Actie op 28 maart in Amsterdam. Bron: Jamie.

Beursplein stond vol, want wij zijn boos!

We voeren al maanden actie, maar niemand lijkt te luisteren of pakt verantwoordelijkheid. De VNG zegt dat er geen geld is en klopt aan bij minister Schouten. Maar de gemeenten hadden wel ruimte voor een loonsverhoging voor de gemeenteambtenaren en een minimumloon van 14 euro. En dat bovenop de eenmalige uitkering die de gemeenteambtenaren eind vorig jaar kregen. Het is de gemeenteambtenaren gegund, maar het onderscheid dat de VNG hier maakt is niet uit te leggen.

Tweederangsburgers

Op het podium namen verschillende FNV-kaderleden het woord. Daniel, werkzaam bij Biga in Zeist, legt uit dat hij zijn vader nu minder vaak ziet omdat de reiskosten voor hem niet zijn op te brengen. Ook Harrie, werkzaam bij Ergon in Eindhoven, doet zijn verhaal. Harrie benadrukt hoe hij zich in de steek gelaten voelt en wordt afgepoeierd door de VNG als tweederangsburger. Danny, werkzaam als coach bij Pantar in Amsterdam, vertelt dat een collega van hem al blij zou zijn met een paar tientjes extra zodat ze haar tieners wat meer boterhammen kan geven. En dat terwijl deze collega gewoon iedere dag werkt.

Wij verdienen meer! Wij zijn niet minder!

‘Dat kan toch niet! Beschamend!’, zegt Jan Braem, voorzitter van het branche bestuur FNV Sociale Ontwikkelbedrijven. ‘Wij verdienen meer en zijn niet minder waard!’, roept hij terecht boos. FNV-voorzitter Tuur Elzinga was ook aanwezig. ‘Het is onacceptabel dat hardwerkende mensen in de steek worden gelaten. Het bestuur van de FNV neemt dit heel erg hoog op en daarom sta ik hier!’, zegt Tuur. Daarop volgt een hoop gejoel en een heel groot applaus.

Wethouder wordt verbeterd

Ook de wethouder Groot Wassink van Amsterdam was erbij. Hij verwijst ‘per ongeluk’ door naar de minister. Jan Braem verbetert hem gelukkig: VNG is de werkgever. Voor de cao Gemeente was er ook een loonsverhoging. Waarom meten met 2 maten? De wethouder geeft Jan gelijk. VNG is de werkgever en moet dat gaan regelen. Hij zegt toe zich hard te gaan maken voor meer geld voor de branche. Gaat hij woord houden?

Wij gaan door met de acties

Deze week gaan we de volgende acties plannen. Want, we gaan door! Door met actievoeren. We geven niet op. Nooit niet. Houd ons nieuws op onze Facebookpagina in de gaten. Heb jij ons nog geen like gegeven en volg je ons nog niet? Doe dat dan snel en blijf altijd op de hoogte. Op onze Facebookpagina kun je ook alle foto’s en filmpjes van de actie bekijken.