Werknemers sociale werkbedrijven voeren actie bij ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Door Redactie 17 februari 2023

Donderdag 16 februari heeft FNV Sociale Ontwikkelbedrijven met zo'n 80 collega’s van Den Haag Werkt en kaderleden vanuit heel Nederland actiegevoerd bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze actie vond plaats voorafgaand aan het overleg dat de minister en de werkgevers hadden over extra geld voor de arbeidsvoorwaarden.

Actie in Den Haag

Keihard nodig

Extra geld is keihard nodig. Zeker nu een aantal schalen onder het minimumloon zijn gekomen en daarnaast de reiskostenvergoeding met 10 cent ver onder een fatsoenlijk niveau zit.

Leden aan het woord

Leden van de FNV en CNV hebben minister Carola Schouten duidelijk gemaakt dat het zo echt niet langer kan. De lonen en de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer moeten omhoog. Bianca zei tegen de minister: ‘De armoede is overal zichtbaar. Sommige collega’s hebben geeneens voldoende centen om hun kinderen iedere dag eten te geven. Sommige mensen kunnen niet naar het werk komen omdat ze de benzine voor hun scooter niet kunnen betalen.’  Bianca liet heel duidelijk haar boosheid en verdriet zien aan de minister en dat deed wat met haar. Ook Jeffrey, werknemer van Den Haag Werkt vertelde wat de situatie met hem doet. Hij zou graag met zijn vriendin gaan samenwonen. Zij werkt ook bij Den Haag Werkt. Jeffrey: ‘Wij kunnen dat niet betalen en zijn misschien zelfs beter af als mijn vriendin stopt met werken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?’
Jan Braem, voorzitter BB heeft nog een keer helder uitgelegd wat er nodig is om het leed van de werkende armen met een beperking te stoppen. Ook deed hij een beroep op de minister om snel te helpen bij het oplossen van dit probleem.

De actie werd zeer gewaardeerd. Carola Schouten: ‘De persoonlijke verhalen raken mij. Armoede is realiteit maar, ik ga ermee aan de slag.’

Nog geen extra budget

Na het gesprek dat de werkgevers hadden met de minister, bleek dat minister Schouten nog geen extra budget heeft toegezegd. De VNG was echter wel van mening dat de deur nog niet dicht zit en dat het probleem meer aandacht zal gaan krijgen in politiek Den Haag. Binnen 14 dagen praten werkgevers en het ministerie verder.

We gaan door met de acties

Vooralsnog nog dus geen extra budget maar, het probleem staat nu wel prominent op de agenda! En dat is mede dankzij de inzet van de leden die een zichtbare en positieve maar standvastige indruk hebben gemaakt bij het ministerie van Sociale Zaken. De FNV en CNV gaan door met de acties. De volgende actie is in Groningen. Ga je mee? Meld je aan via de actiepagina of mail naar acties.sob@fnv.nl.