Dinsdag in Brabant actie werknemers sociale werkbedrijven

Zij eisen dat hun lonen meegroeien met inflatie

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 februari 2023

Werknemers van de sociale werkbedrijven in Nederland voeren dinsdag 28 februari actie in de provincie Noord-Brabant. Ze willen dat hun werkgever, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), de lonen en de reiskostenvergoeding verhoogt in verband met de gestegen kosten van levensonderhoud.

Acties bij sociale werkbedrijven

Beeld: actie werknemers sociale werkbedrijven in Groningen op 21 februari 2023.

Er zijn drie acties op dinsdag: in de gemeenten Helmond, Eindhoven en Tilburg. De acties zijn onderdeel van een landelijke estafette-actie. Tijdens de acties vragen de werknemers de verantwoordelijk wethouders om de petitie te tekenen.

VNG moet over de brug komen

Marco Schipper, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven: ‘We vragen de VNG al sinds mei vorig jaar om over de brug te komen, maar horen steeds dat er geen geld is. Maar eind vorig jaar hebben de gemeenteambtenaren wel een extra uitkering ontvangen. En als klap op de vuurpijl een nieuwe cao met een gemiddelde verhoging van liefst 9%.'

Meet met twee maten

'Het geld is er dus wel, maar de VNG meet bewust met twee maten en laat deze werknemers in de kou staan. Terwijl veel van hen rond het minimumloon verdienen. Zij kunnen de dagelijkse boodschappen nauwelijks meer betalen.’

Gesprek met minister Schouten

Afgelopen week voerden de werknemers nog actie in Den Haag bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij hebben in een gesprek met minister Carola Schouten laten weten hoe zwaar zij het hebben. De actie vond plaats voorafgaand aan het overleg tussen de minister en de VNG over extra budget voor werknemers in de sociale werkvoorziening.

Aanvullende cao-afspraken

De FNV dringt al vanaf mei 2022 aan op aanvullende afspraken voor de cao SW en cao Aan de slag, waar zo’n 90.000 werknemers met een beperking onder vallen. Beide cao’s zijn afgesloten op het moment dat er nog geen sprake was van stijgende inflatie.

Alle lonen met 10% omhoog

De vakbond wil dat alle lonen in de cao SW en cao Aan de slag met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 met 10% verhoogd worden, gelijk aan de verhoging van het wettelijk minimumloon. Ook moet de reiskostenvergoeding aangepast worden aan de hogere brandstofkosten. Dat betekent een verhoging van € 0,10 naar € 0,21 per kilometer.

Iets meer dan minimumloon

Veel werknemers van sociale werkbedrijven, verdienen net iets meer dan het wettelijk minimumloon. Dat is op 1 januari 2023 met 10% omhooggegaan in verband met de hoge inflatie. Maar de werknemers die net iets boven het minimumloon zitten, krijgen diezelfde verhoging niet.

Scheve verhouding op werkvloer

Schipper: ‘Dan krijg je een hele scheve verhouding op de werkvloer. Het verschil in beloning tussen een teamleider en werknemer is dan minimaal, terwijl een teamleider wel meer verantwoordelijkheid draagt.’

Beraden op verdere acties

Na acties in Arnhem, Apeldoorn, Den Haag, Zuidhorn, Sellingen en Stadskanaal is dit de laatste van een landelijke estafette-actie. Daarna zal de FNV zich beraden op verdere acties als de VNG niet over de brug komt.

Wie, wat, waar?

11:00 uur: Helmond
Stadskantoor, Binnen Parallelweg 44, 5701 PH, Helmond
Wethouder Erik de Vries ontvangt ons buiten

12:45 uur: Eindhoven
Stadhuisplein 10, 5611 EM, Eindhoven
Wethouder Saskia Lammers is uitgenodigd

14.30 uur: Tilburg
Stadskantoor, Stadhuisplein 130, 5038 TC, Tilburg
Wethouder Esmah Lahla

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.