Nieuwe acties werknemers sociale werkbedrijven

portret Niels Kater
Door Niels Kater 9 juni 2023

Er komen nieuwe acties van werknemers van sociale werkbedrijven. Dat meldt vakbond FNV. Om welke acties het precies gaat, wil de vakbond nog niet zeggen. Wel geeft de bond aan dat deze aankomende week in Groningen gepland zijn tijdens het congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). 'We voelen ons niet gehoord', zegt FNV-bestuurder Elanda de Boer. 'En dus moeten we kennelijk harder gaan roepen.'

Boos

Afgelopen woensdag kwamen bijna 9.000 werknemers van sociale werkbedrijven bijeen in Utrecht om hun ongenoegen duidelijk te maken. Ze eisen 10,15% loonsverhoging en een verbetering van hun reiskostenvergoeding van € 0,10 naar € 0,21 per kilometer. Werknemers van sociale werkbedrijven zien dat hun directe collega’s die rechtstreeks onder de cao van de gemeente vallen wél een loonsverhoging hebben gehad. Zij willen dat ook. 'We verdienen meer, want we zijn niet minder' is hun slogan. Ze voelen zich soms tweederangs werknemers en gediscrimineerd. Dat maakt hen boos.

Steun

De sociale werkbedrijven zelf steunen allemaal hun werknemers. De Nederlandse Brancheorganisatie Cedris waarbij 94 sociale werkbedrijven zijn aangesloten is duidelijk: 'De bedrijven waar jullie werken staan achter jullie. Jullie hebben dat geld juist hard nodig. Wat ons betreft gaan we snel aan tafel.'

Ook is er steun van de gemeente Losser. Die gaat tijdens het congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een motie indienen om de huidige cao’s voor sociale werkbedrijven open te breken.

Kastje naar de muur

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijft vooralsnog naar Den Haag wijzen. Volgens de VNG moet daar eerst geld vandaan komen. De FNV is deze ‘kastje naar de muur’-strategie zat en wil daarom komende week de VNG nogmaals wijzen op de discriminatie van werknemers met een arbeidsbeperking. 'Wij willen dat de gemeenten nu eindelijk eens hun verantwoordelijkheid nemen en zich gaan gedragen als een fatsoenlijke werkgever. Als gemeenteambtenaren een loonsverhoging krijgen, moet dit natuurlijk ook gelden voor hun collega’s van de sociale werkbedrijven die exact hetzelfde werk doen.', aldus De Boer. De FNV-bestuurder waarschuwt dat als de gemeenten blijven wegkijken er hardere acties volgen.