FNV: Politiek zelf verantwoordelijk voor problemen van mensen met arbeidsbeperking

Werknemers met beperking komen nauwelijks rond, vakbond heeft plan voor recht op werk

portret Niels Kater
Door Niels Kater 12 september 2023

Vakbond FNV deelt de zorgen van Cedris, de vereniging die zich sterk maakt voor een inclusieve arbeidsmarkt. Uit recente cijfers blijkt dat veel mensen met een arbeidsbeperking er niet in slagen om een baan te vinden. Dit jaar gingen er 3400 mensen minder aan de slag dan een jaar eerder. Volgens de FNV is de politiek zelf verantwoordelijk voor de problemen in de sector.

‘Hierover trekken wij al jaren aan de bel’, zegt Peter Wiechmann, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven. ‘Wij hebben een plan klaarliggen dat een groot deel van die problemen kan oplossen.’

De FNV heeft zelf een plan gemaakt dat er voor zorgt dat meer mensen met een arbeidsbeperking duurzaam aan het werk kunnen. Dit is op basis van een springplank-vangnet principe. ‘We willen met de springplank mensen met een arbeidsbeperking naar regulier werk helpen, maar mocht dat even niet lukken dan is er een vangnet om hun op te vangen’, legt Wiechmann het plan in het kort uit. ‘Maar door de enorme bezuinigingen met de komst van de Participatiewet is er veel te weinig geld om dit te realiseren. .’

Niets doen

Wiechmann doelt daarbij op het feit dat zowel de Tweede Kamer als het kabinet jarenlang het belang van de Sociale Ontwikkelbedrijven onderstrepen en de zorg over hun voortbestaan benoemen, maar uiteindelijk niets doen. De Tweede Kamer heeft in ruime meerderheid ingestemd met een initiatief van CDA en SP, waarin het FNV plan grotendeels is overgenomen. Maar ook dat heeft nog steeds niet geleid tot daden of meer geld.

BV Nederland

‘Een grof schandaal’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV daarover. ‘Als mensen al werk vinden krijgen ze bovendien minimaal betaald. Dit is allemaal veroorzaakt door kabinetsbeleid van Rutte 2 en 3. Als gevolg daarvan zijn wij inmiddels verworden tot de BV Nederland in plaats van een samenleving. De nieuwe Kamer en het komende kabinet moeten eindelijk gaan doorpakken: iedereen heeft de mond vol over bestaanszekerheid, ik zou zeggen: begin met het verbeteren van de positie van deze mensen.'

Schuld

‘Bovendien staat de mensen met een arbeidsbeperking het water inmiddels aan de lippen’, vult Peter Wiechmann, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven aan. ‘Ze hebben -in tegenstelling tot werknemers die rechtstreeks voor een gemeente werken- geen enkele vorm van compensatie gehad voor de enorme inflatie waar we mee te maken hebben. Sommigen hebben amper geld om eten te kopen. Wij voeren al geruime tijd actie voor een betere cao, maar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) die deze mensen in dienst heeft wijst naar Den Haag en Den Haag wijst naar de VNG. Ondertussen doet nu iedereen of ze het zo erg vinden dat deze mensen in de kou staan. Als je dat echt vindt, doe er dan wat aan! De schuld voor dit probleem ligt bij de politiek zelf.’