FNV vindt brief van de VNG teleurstellend en ongepast

Door Redactie 2 februari 2023

Vlak voor de jaarwisseling ontvingen we na 6 maanden wachten eindelijk een brief van de VNG. Dit was een reactie op ons aandringen op tussentijdse verbeteringen in de cao’s SW en Aan de slag. Helaas stond er in die brief dat er helemaal niets extra’s mogelijk is voor de werknemers: niks, noppes, nada.

FNV vindt brief van de VNG teleurstellend en ongepast

Oneerlijk

Toen gaven we al aan dat deze brief heel teleurstellend te vinden. Maar ook dat we er iets oneerlijks in lezen: de VNG maakt een merkwaardig verschil tussen gemeenteambtenaren en hun werknemers onder de cao’s SW en Aan de slag. Dit staat er namelijk in de brief van de VNG: ‘Gemeenteambtenaren zijn hard nodig voor de uitvoering van de complexe wettelijke gemeentelijke taken. Werknemers onder de cao’s SW en Aan de slag zijn mensen die door gemeenten te werk worden gesteld en worden geholpen om een zo zelfstandig mogelijk bestaan op te bouwen.’

Erg boos

Door het maken van dit onterechte verschil tussen werknemers is de brief van de VNG niet alleen teleurstellend, maar ook ronduit ongepast. Onze actieve kaderleden zijn erg boos dat er door gemeenten zo wordt gesproken over de hard werkende collega’s, die ondanks hun beperkingen elke dag keihard werken. Daarom hebben we samen met CNV nu ook schriftelijk laten weten aan de VNG wat we vinden van hun brief.

Lees hier onze brief

Doe mee aan onze acties!

Laat de FNV het hierbij zitten? Nee, natuurlijk niet! Wij eisen dat alle lonen in de cao’s Aan de slag en SW even veel stijgen als het minimumloon. En dat de vergoeding voor woon-werkverkeer van € 0,10 naar € 0,21 gaat, ook voor de eerste 6 kilometer. Eerst zijn we een petitie gestart. Heb jij nog niet getekend? Doe dat dan alsnog. Op 26 januari hebben we een succesvolle actie gevoerd in Apeldoorn. Op 8 februari gaan we actievoeren in Arnhem. Daarna gaan we onze acties uitbreiden. Dan gaan we naar allerlei gemeenten toe. Ben jij ook boos en teleurgesteld over de ‘’niks, noppes, nada - brief’’ van de gemeenten? Houd het nieuws over onze acties dan in de gaten. En doe mee! Samen staan we sterk, en stoppen we de oneerlijkheid!