Werknemers Sociale werkbedrijven voeren voor het eerst in jaren actie

De werknemers eisen compensatie voor de gestegen inflatie

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 januari 2023

Werknemers van de Sociale werkbedrijven in Nederland gaan voor het eerst in jaren actievoeren. Ze willen dat hun werkgever, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), de lonen en de reiskostenvergoeding verhoogt in verband met de hoge inflatie. De eerste actie is donderdag 26 januari in Apeldoorn.

De werknemers eisen compensatie voor de gestegen inflatie

Werknemers overhandigen dan een petitie aan de verantwoordelijk wethouder en aan burgemeester Ton Heerts die ook voorzitter van het college arbeidszake. De petitie is door ruim 15.000 werknemers ondertekend.

Meten met twee maten

Rob Kolner, bestuurder Sociale werkbedrijven: ‘Maandenlang krijgen we van de VNG te horen dat er geen geld is voor compensatie. Maar in december hebben de gemeenteambtenaren wel een extraatje gekregen als compensatie voor de gestegen inflatie. Het geld is er dus wel, maar de VNG meet bewust met twee maten en laat deze werknemers in de kou staan. Terwijl zij al rond het minimum verdienen en de dagelijkse boodschappen nauwelijks meer kunnen betalen.’

Aanvullende cao-afspraken

De FNV dringt al vanaf mei 2022 aan op aanvullende afspraken voor de cao SW en cao Aan de slag, waar zo’n 75.000 werknemers met een beperking onder vallen. Beide cao’s zijn afgesloten op het moment dat er nog geen sprake was van stijgende inflatie. De vakbond wil dat alle lonen in de cao SW en cao Aan de slag met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 met 10% verhoogd worden. Ook moet de reiskostenvergoeding aangepast worden aan de hogere brandstofkosten. Dat betekent een verhoging van € 0,10 naar € 0,21 cent per kilometer. Kolner: ‘Werknemers moeten nu soms kiezen tussen naar hun werk gaan of boodschappen doen.’

Scheve verhouding

Veel werknemers die werken in de sociale werkbedrijven verdienen net iets meer dan het wettelijk minimumloon. Dat is op 1 januari 2023 met 10% omhooggegaan in verband met de hoge inflatie. Maar de werknemers die net iets boven het minimumloon zitten krijgen diezelfde verhoging niet. Kolner: ‘Dan krijg je een hele scheve verhouding op de werkvloer. Het verschil in beloning tussen een teamleider en werknemer is dan minimaal, terwijl er wel meer verantwoordelijkheid gedragen wordt.’

Mooie woorden, geen geld

Kolner: ‘De VNG erkent dat een deel van de werknemers kampt met geldproblemen, maar van mooie woorden kun je niet je vaste lasten en dagelijkse boodschappen betalen. Het is gewoon heel oneerlijk wat er gebeurt. De VNG maakt heel bewust onderscheid tussen gemeenteambtenaren en hun werknemers met een beperking. Die oneerlijkheid moet stoppen.’

Vervolgacties

Na Apeldoorn volgen acties in Arnhem, Groningen, Eindhoven, Utrecht, Den Haag en Zeeland. De exacte data worden nog bekendgemaakt.