Eerste actie in Apeldoorn een groot succes

Doe jij volgende keer ook mee?

Door Redactie 27 januari 2023

Met ruim 75 FNV-leden uit Apeldoorn en omgeving heeft FNV Sociale Ontwikkelbedrijven de petitie met eisen aangeboden aan de voorzitter van het college van arbeidszaken van de VNG, Ton Heerts. Ook was wethouder Sunita Biharie aanwezig. Zij gaat over het SW-bedrijf Lucrato in Apeldoorn.

actie in Apeldoorn

Eerste actie sinds jaren

Voor de werknemers van de sociale werkbedrijven was dit de eerste actie sinds jaren. Ze willen dat hun werkgever de lonen en de reiskostenvergoeding verhoogt in verband met de hoge inflatie. De eerste actie was donderdag 26 januari in Apeldoorn.

Kaderleden aan het woord

Tijdens de actie waren werknemers van Lucrato aan het woord. Harry: ‘Als ik om een beter salaris vraag, zijn er 3 standaard antwoorden: je mag blij wezen dat je werk hebt, er zijn mensen die minder hebben, en als klapstuk: je kunt wel een budgetcoach krijgen om te kijken waar je kunt bezuinigen. Alsof het mijn schuld is dat er oorlog in Oekraïne is en dat alles duurder wordt.’

Gouden schoffel

Uit handen van de kaderleden kreeg Ton Heerts de ‘gouden schoffel’ aangereikt. Voorzitter van de branche SOB Jan Braem: ‘Hier zien we twee werknemers. De een is ambtenaar en krijgt meer betaald. Hij werkt met een gouden schoffel. De ander is van de SW en moet het maar met een roestige schoffel redden. Dat kan toch niet? Dat is toch niet eerlijk!’

Toezeggingen

Terwijl de wethouder onze petitie tekende, zei de zichtbaar geraakte Ton Heerts zich voor de SW hard te blijven maken. Wij gaan hem samen aan die uitspraak houden. Daarbij hebben we jouw hulp ook nodig. Want, we gaan in het hele land acties houden. Doe je ook mee? Meld je aan via de actiepagina of mail naar acties.sob@fnv.nl

Veel media aandacht

Er was ook veel aandacht van de media. Wil je dat lezen? Hieronder een aantal van de artikelen. Veel foto’s vind je ook op onze Facebookpagina. Laat daar ook horen wat jij vindt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.