Tweederde leden onderwijs bezuinigt op boodschappen en energie

Actiebereidheid leden groeit

Door Redactie 7 november 2022

Ons land verkeert in een inkomenscrisis. De afgelopen jaren waren al zwaar. Eerst werd mensen gevraagd om door te werken tijdens de pandemie, met grote risico’s en toenemende werkdruk. Nu krijgen al deze hardwerkende mensen nóg een rekening gepresenteerd. Door de dure boodschappen, de hoge energierekening en achterblijvende inkomens. De regering plakt pleisters, maar lost de problemen niet op. Dit moet anders.

Wat zeggen onze leden van Onderwijs & Onderzoek?

Wij wilden weten of deze problemen ook gelden voor onze leden. We hebben daarom een onderzoek onder onze leden gedaan.

Een groot deel van onze respondenten (350 personen) van O&O geven aan extra te letten op uitgaven. Twee derde geeft aan te bezuinigen op boodschappen en zet de verwarming lager. Bijna de helft koopt minder kleding. Een kwart is bang voor betalingsproblemen. Één op de tien geeft aan zelfs een maaltijd over te slaan. Het is ook niet voor niks dat zeker een derde aangeeft zich zorgen te maken over het maken van schulden in de toekomst.

Actiebereidheid van leden groeit

Bijna 30% wil meedoen aan een landelijke actiedag om de oneerlijke verdeling van geld op de agenda te zetten. Daarbij geeft een derde aan te willen staken voor een hoger loon.

Daarom organiseert de FNV op zaterdag 26 november een manifestatie in het olympisch stadion in Amsterdam. Daar start onze landelijke beweging tegen de ongelijkheid. Schouder-aan-schouder staan we sterker. We gaan dit winnen. Want ons land verdient beter. En jíj verdient beter. Wil jij dit steunen en op de hoogte blijven van het vervolg?

Laat dan hier je gegevens achter