Cao onderhandelingen MBO na vier rondes muurvast

Vrijdag loopt ultimatum voor loonsverhoging in basis- en voortgezet onderwijs af

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 14 juni 2023

De onderhandelingen voor de cao middelbaar beroepsonderwijs (MBO) zitten muurvast. Na de vierde – extra – onderhandelingsronde hebben zowel FNV en de overige onderwijsvakbonden als de MBO-raad de conclusie moeten trekken dat er niet genoeg ruimte is voor een goede loonsverhoging. De bonden gaan in beraad met hun leden hoe nu verder.

Puzzelstukjes passen niet

FNV Onderwijs & Onderzoek cao-onderhandelaar Bernard Koekoek:  ‘De inzet van vakbonden is een loonsverhoging van 14,3% zodat de ongekend hoge inflatie kan worden bijgehouden. Werkgevers schrijven in hun inzetbrief ook dat ze ‘een robuuste loonontwikkeling’ belangrijk vinden. Na de derde onderhandelingsronde zijn de cao-partijen aan de slag gegaan met een handvol werkgroepen om de verschillende delen van een toekomstig cao-akkoord goed voor te bereiden. In de extra onderhandelingsronde van 12 juni hadden alle puzzelstukjes bij elkaar moeten komen om tot een akkoord te leiden. Het ging helaas bij het eerste puzzelstukje al mis.’

Groot gat

'Een loonsverhoging in het MBO moet gefinancierd worden door het ministerie van OCW en daar wordt niet meer dan 5,7% ruimte gegeven. Dat is een groot gat als je het vergelijkt met de hoge inflatie en dus ook een groot gat met onze inzet. Te groot om eenvoudig te overbruggen. De 61.000 medewerkers die het middelbaar beroepsonderwijs draaiend houden, verdienen meer dan dat ze op deze manier zouden krijgen.’

Brandbrief en ultimatum PO en VO

Bernard Koekoek: ‘Al voordat we begonnen te onderhandelen wisten we dat het lastig zou zijn om de hoge inflatie bij te benen. Zeker toen alle onderwijswerkgevers eind mei samen een brandbrief stuurden naar het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Met de boodschap dat de ministers te weinig ruimte boden voor een goede loonsverhoging. Die brandbrief is nog steeds onbeantwoord. In het funderend onderwijs is er inmiddels zelfs een ultimatum gesteld om voor de cao’s Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO) met een hogere overheidsbijdrage te komen voor de lonen. Ook op dat ultimatum is nog geen reactie gekomen; het kabinet heeft daar nog tot 16 juni de tijd voor. Als de ministers met boter bij de vis komen, is dat natuurlijk reden om weer aan de onderhandelingstafel te gaan, maar voor nu zit het muurvast.’

Huidige cao blijft van kracht

De cao MBO liep tot en met 31 mei. In afwachting van de uitkomst van de cao onderhandelingen is de cao automatisch verlengd. Alle afspraken zijn dus nog gewoon van kracht. Onder deze cao vallen ruim 61.000 werknemers.