FNV boos op Vereniging Nederlandse Gemeenten

Door Redactie 14 november 2022

FNV Sociale Ontwikkelbedrijven is boos op de VNG. Omdat alle gemeenteambtenaren tussentijds opeens een eenmalige uitkering krijgen om door de crisis te komen, en de werknemers onder de cao’s SW en Aan de slag niet. Wij vinden het niet kunnen dat werkgevers juist de mensen die deze hulp het beste kunnen gebruiken, in de kou laat staan. Dit is meten met 2 maten op een totaal foute manier.

FNV boos op Vereniging Nederlandse Gemeenten

Grote zorgen

De FNV maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de koopkrachtcrisis voor werknemers. Voor alle werknemers in ons land, maar zeker voor de mensen onder de cao’s SW en Aan de slag. Daarom hebben we op 1 juli overleg gehad met de VNG en Cedris over de mogelijkheden om tussentijdse verbeteringen in de cao’s af te spreken. Werkgevers lieten toen weten begrip te hebben voor onze voorstellen, maar dat ze geen geld hebben om structureel meer te doen voor de werknemers. Wij hebben toen gevraagd om na te denken wat er op korte termijn wél mogelijk is om de werknemers tegemoet te komen. Maar na ruim 4 maanden wachten we nog altijd op een antwoord.

Brief, acties en petitie

FNV en CNV hebben de Vereniging Nederlandse gemeenten hierover een brief geschreven. Daarin vragen we om ook de werknemers SW en Aan de slag te helpen door deze crisis te komen.

Intussen gaan we door met onze petitie en acties. We willen dat niet alleen het minimumloon, maar alle lonen met 10% omhoog gaan, En de vergoeding woon-werkverkeer moet echt veel beter! Op 6 december bespreken we op de Kaderdag SOB met onze actieve leden hoe we het beste succesvolle acties kunnen organiseren.