Derde onderhandelingsronde cao Gemeenten/SGO

Overbrugging nog niet in zicht

Door Redactie 3 november 2022

De VNG heeft op 22 september het eerste loonbod uitgebracht, deze was 3,25% voor 2023. Op 11 oktober is dit percentage verhoogd naar 4%. Gisteravond, 2 november, hebben wij een poging gedaan de brug te slaan door het FNV-loonbod met ditzelfde percentage te verlagen naar 11,25%. Daarnaast is aangegeven welke andere onderwerpen voor ons bespreekbaar zouden kunnen zijn. Hier zijn jammer genoeg geen verdere stappen in gezet door de VNG.

Cao-nieuws

Eenmalige uitkering

Wat de VNG wel doet, is jou nog in 2022 een eenmalige uitkering geven. Afhankelijk van jouw loonschaal, ontvang je in december:

• t/m schaal 8: €750 bruto
  • vanaf schaal 9: €375 bruto

Deze bedragen worden bruto uitgekeerd en staan los van de onderhandelingen voor de cao 2023. Wij blijven ons verbazen over het weinig oog hebben voor jou als medewerker, bijvoorbeeld kijkend naar de krappe arbeidsmarkt en de daardoor toegenomen werkdruk binnen gemeentelijke organisaties. Maar ook vanuit jouw financiƫle positie, in het licht van de huidige inflatie.

En nu?

Woensdag 16 november is de volgende onderhandelingsavond gepland. Hopelijk kunnen we dan tot een begin van de brug komen. Dat is al een grote uitdaging op zich.

Centraal blijft een goede cao staan, die recht doet aan jouw inzet. Aan de cao-tafel praten we namens jou. Maar jij kan met jouw collega’s praten over het cao-proces. Laat hen de inzettabel zien, deze spreekt voor zich. Om tot een goede cao te komen, hebben we jullie nodig. Hoe meer leden, hoe beter jouw cao!

Alle achtergrondinformatie, de inzetten van de bonden en de VNG lees je hier:

Actiepagina #goedecaogemeentennu
FNV Gemeenten