Een betere cao Vermo begint bij jezelf

Meld je aan als kaderlid

Door Redactie 7 september 2022

De cao Vermo is een cao in ontwikkeling. Na lang stilstaan, komt er eindelijk beweging. Het op eigen benen staan, los van de cao Gemeenten, vraagt om een goede vertegenwoordiging van de bedrijven op de werkvloer. Die betere cao komt er door jou, want jij bepaalt wat we doen. We zijn op zoek naar kaderleden én leden in de bedrijven, de cao- commissie/brancheraad Vermo.

Word jij kaderlid op jouw bedrijf?

Leden kunnen actief zijn door van hun stemrecht gebruik te maken in de verschillende stadia van de onderhandelingen. Dat wordt al enorm gewaardeerd, maar we zoeken ook leden die direct in contact willen staan met de FNV-bestuurder Ingrid Koppelman die onderhandelt met de werkgevers. Per bedrijf heeft Ingrid graag minimaal één kaderlid, een aanspreekpunt dat contact heeft met de medewerkers, maar ook met de directie. Iemand die durft op te komen voor belangen van medewerkers, ook als die afwijken van wat de directie wil. Mag je ook or-lid zijn als je kaderlid wilt zijn? Ja dat mag.

Cao-commissie / brancheraad Vermo

De kaderleden per bedrijf nodigen we uit om onderdeel te zijn van de cao-commissie Vermo (ook wel brancheraad Vermo genoemd). Minimaal 5 tot maximaal 15 personen denken we dan aan. Het grote voordeel van deze kaderpositie is dat je dicht op het vuur zit, je krijgt veel informatie vanuit de branche. Dat geeft je soms vleugels. Dat maakt dat je soms een ander perspectief moet nemen. Dat maakt dat je leert goed te communiceren, vanuit verschillende belangen bekeken. Bij de FNV staat het werknemersbelang altijd op 1; maar een deel van dat belang is ook dat het de werkgever goed blijft gaan. Je leert die vaardigheden te ontwikkelen op de FNV kaderopleiding Basis.

Wat zijn de taken van een kaderlid Vermo?

De cao-commissie bespreekt de ontwikkelwensen vanuit de bedrijven en leden die zij daar kennen. Jij bent dus de oren en ogen van de FNV-bestuurder op jouw werkvloer. De bestuurder overlegt vervolgens met jou de te nemen stappen, de inzet die gedaan wordt, de wijze waarop we onze wensen kenbaar maken (inzetbrief heet dat). Als kaderlid ben je binnen het bedrijf bekend als FNV-aanspreekpunt voor vragen over de cao-onderhandelingen. Waar mogelijk help je met communiceren over de onderhandelingen met je collega’s, bv via een mailing, social media of een prikbord. Een persoon gaat mee naar de onderhandelingstafel, als eerste onderhandelaar vanuit de commissie. Een tweede staat als reserve paraat.

Je verwijst door naar de bestuurder of het juridisch contactcenter als er vragen zijn waar jij het antwoord niet op weet. Je bent zeker niet overal het aanspreekpunt voor!

Om je taken goed te kunnen doen zien we graag dat je de kaderopleiding Basis Kaderopleiding Basis - FNV van de FNV volgt, in de eerste 2 jaar van je commissie-lidmaatschap. Als kaderlid met deze opleiding krijg je toegang tot een aantal gratis faciliteiten, waaronder het Kaderportaal.

Tijdsbelasting

De tijdsbelasting voor kaderleden ligt verspreid over het jaar. We komen online samen, minimaal 3x per jaar. Er zijn stukken te lezen, er worden mails verstuurd om mee te kijken/lezen/denken. Als er een app groep komt delen we daar relevante tips en tricks. Over het hele jaar genomen is de tijdsbelasting ongeveer 20 uur. We plannen ook 1 bijeenkomst fysiek, in juni, een branchedag van alle commissies, brancheraden en or-en binnen FNV Sport & Bewegen. De eenmalige investering in de Kaderopleiding Basis is 4 dagen. De opleiding is gratis. Voor alle kaderactiviteiten geldt dat de FNV onkosten, zoals reiskosten, vergoedt. We willen in de komende cao afspreken dat kaderleden deze taken in werktijd mogen doen.

Interesse?

Heb je interesse om in deze rol echt bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw cao, de cao Vermo? Mail of bel dan met Ingrid Koppelman, 06-38675090 of ingrid.koppelman@fnv.nl. Val je onder een andere cao, en wil je actief worden als kaderlid? Neem dan ook contact met ons op.

1. Elk jaar vragen we aan leden om in september de Hartslagmeter Sport en Zwembaden in te vullen. Hier halen we jouw mening op over de branche en jouw cao. Wijs ook niet-leden op deze enquête. Zo komen we met hen in contact om te laten zien wat de vakbond voor de werknemers in de Vermo betekent.
2. We halen via het overleg met de or-en input op over de cao wensen. De ondernemingsraad weet veel van hun eigen bedrijf. Als er op elk bedrijf dezelfde wensen zijn, is het beter hier een afspraak voor iedereen, een collectieve afspraak van te maken. In de or-en zitten FNV-leden, maar een overleg met een ondernemingsraad is natuurlijk geen ledenraadpleging.
3. In het onderhandelingstraject voor de nieuwe cao houden we minimaal één ledenraadpleging (in de maand van de Vermo = november) of een (openbare) online webinar zoals FNV Live. Dit is het spreekuur met de FNV-bestuurder Ingrid Koppelman. Dan bespreken we open en eerlijk de vorderingen en de knelpunten.
4. We gaan een cao-bulletin maken dat we via onze leden en via onze social media kanalen verspreiden.
5. Aan het eind komt er een stemming. Alleen leden hebben stemrecht. We leggen dan een akkoord voor op 3 mogelijke niveaus:
6. Een principeakkoord: werkgevers en vakbonden vinden het resultaat goed en zijn positief. Leden krijgen een positief stemadvies.
7. Een onderhandelingsresultaat: werkgevers zijn tevreden maar de vakbonden hebben niet al hun wensen ingevuld gezien. Leden krijgen een neutraal (eventueel positief) stemadvies.
8. Een eindbod: alleen de werkgever is tevreden maar de vakbonden totaal niet. Leden krijgen een negatief stemadvies. Meestal leidt een afwijzing van een eindbod tot acties.