Cao-onderhandelingen provincies gestart

Intentie om voor de zomer akkoord te bereiken

Door Redactie 8 juni 2022

Het is zover. De cao-onderhandelingen voor medewerkers die bij provincies werken zijn gestart. Tijdens het eerste overleg op donderdag 19 mei hebben werkgevers en vakbonden onderwerpen voor de volgende cao uitgewisseld. Het resultaat was een gezamenlijke prioriteitenlijst van onderwerpen die in het beoogde akkoord voor de zomer een plek moeten krijgen.

Cao-nieuws

Meer loon

Natuurlijk staat bovenaan een goede afspraak rondom structurele loonsverhoging, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de stijgende inflatie en met medewerkers in de lagere loonschalen.

Duurzame inzetbaarheid

Andere onderwerpen zijn onder andere de looptijd van de cao en afspraken rondom duurzame inzetbaarheid voor alle medewerkers. Elke medewerker heeft weleens een moment in zijn of haar leven die vraagt om meer tijd, zodat je kunt investeren in de zorg voor je naasten of in ontwikkeling binnen je loopbaan. Of je hebt behoefte aan een regeling waardoor je eerder kan stoppen met werken. Het is hierbij van belang dat jij als medewerker de regie krijgt. Een regeling moet niet alleen toegankelijk zijn voor medewerkers in hogere schalen. Elke medewerker, ongeacht de hoogte van zijn of haar salaris, moet gebruik kunnen maken van verschillende regelingen die leiden tot  duurzame inzetbaarheid.

Kostenvergoeding voor thuiswerken

Onze werkomgeving is voor iedereen met een kantoorfunctie door corona flink onder druk gezet. Maar jij en je collega’s hebben laten zien hoe flexibel jullie waren. Velen van jullie creëerden een werkplek achter de eettafel, of maakten een werkplek vrij in de slaapkamer, schuur, zolder enzovoorts. Er werden offers gebracht, niet alleen financieel.  Feit is dat de kantoorwereld is veranderd en er rekening moet worden gehouden dat de werkplek vaak niet meer op één adres zal zijn. Soms vanuit huis werken, soms vanuit kantoor of vanuit een andere locatie is de nieuwe realiteit. Hierover moeten goede afspraken gemaakt worden, waarbij de kosten voor het thuiswerken of reizen naar locatie niet alleen op de schouders van de medewerker rusten.

Veilig en gezond thuiswerken

Naast financiële vergoeding is het belangrijk dat elke werkplek voldoet aan de arbo-normen en dat er spelregels komen rondom bereikbaarheid en thuiswerken.

Hoe verder?

Op 24 juni zijn er weer onderhandelingen. Onze hoop en verwachting is om voor de zomervakantie een akkoord te bereiken. In juni kan je een uitnodiging verwachting om één van de digitale of fysieke bijeenkomsten bij te wonen. We verheugen ons erop om jullie na lange tijd weer persoonlijk te ontmoeten. Tijdens de bijeenkomsten geven we je een update over de onderhandelingen en informeren we jullie over de mogelijke (tussentijdse) resultaten.

Blijf op de hoogte

Houd onze landingspagina in de gaten. Volg ons ook op Facebook. Heb je vragen, wil je actief betrokken worden bij de onderhandelingen? Stuur dan een mail naar caoprovincies@fnv.nl.