Nieuw sociaal beleidskader gemeente Den Haag

Door Redactie 16 maart 2022

De FNV heeft met de gemeente Den Haag een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuw sociaal beleidskader (SBK). Het is nu aan jou om je mening te geven. Pas daarna is het akkoord definitief.

Schrijven

Wat is het sociaal beleidskader (SBK)?

Het SBK is een soort sociaal plan. Het gaat over waar je recht op hebt en wat van jou verwacht wordt bij een reorganisatie in de gemeente Den Haag. Regelmatig veranderen werkprocessen, worden diensten samengevoegd of wordt de managementstructuur aangepast; allerlei wijzigingen die effect kunnen hebben op jouw werk. Zo kunnen jouw werkzaamheden verdwijnen of anders worden ingevuld. Om ervoor te zorgen dat procedures zo transparant mogelijk zijn en jouw positie als werknemer zo goed mogelijk wordt gewaarborgd, zijn gelijke afspraken voor alle diensten en medewerkers belangrijk.

Waarom een nieuw SBK?

Het huidige SBK loopt af op 1 april 2022. Daarom heeft de FNV namens jou met de gemeente intensief overleg gevoerd om voor die datum tot een goed nieuw SBK te komen.

Hoe kwam het akkoord tot stand?

Wij hebben de onderwerpen die voor de medewerkers van belang zijn geïnventariseerd. Ook de ondernemingsraad is gevraagd wat voor hen belangrijke onderwerpen zijn. Daarna hebben de FNV en de gemeente hun input uitgewisseld. Dit heeft geleid tot een nieuw document waar beiden zich goed in kunnen vinden. Teksten die al in de cao of wetgeving staan, hebben wij niet herhaald in de tekst van het SBK. Daardoor is het beter leesbaar én werkbaar.

Wat vind jij van het nieuwe SBK?

Wij willen graag van alle medewerkers, lid of niet, weten wat zij vinden van het bereikte resultaat. Je kunt dan een mail sturen naar fnv@denhaag.nl. Ben je FNV-lid, dan vragen we je hierbij je lidmaatschapsnummer vermelden. Deze vind je op mijnfnv.nl. Stemmen kan tot en met vrijdag 25 maart.

Meer weten?

Online bijeenkomst

Op dinsdag 22 maart kun je tijdens een Teams-meeting van 15:30 tot 17:00 uur vragen stellen over het nieuwe SBK. Aanmelden kan via een mail naar fnv@denhaag.nl. Je ontvangt dan de link van ons.

Sluit je aan

Hoe meer medewerkers zich aansluiten en lid worden, hoe krachtiger ons verhaal namens iedereen die bij de gemeente Den Haag werkt. Lid worden kan hier. Of maak iemand anders lid en verdien een tientje.

Deel dit bericht met je collega’s, zodat ook zij goed geïnformeerd zijn!