Afspraken over nieuwe cao Havenbedrijf Rotterdam

Breng nu je stem uit

Door Redactie 17 december 2021

Op dinsdag 14 december hebben het Havenbedrijf Rotterdam en de vakbonden, waaronder de FNV, een concept set aan afspraken geformuleerd om tot een nieuwe cao te komen. Na behoorlijk wat trek- en duwwerk hebben de vakbonden inhoudelijke aanpassingen voorgesteld die door het Havenbedrijf zijn overgenomen. Leden kunnen hier tot en met 23 december over stemmen.

Twee mannen in haven

Publieksvriendelijke acties

Na een paar kleine publieksvriendelijke acties achter de schermen, is het Havenbedrijf bereid geweest om haar loonbod aan te passen.

Structurele loonsverhogingen

Gedurende de looptijd van de cao worden de volgende structurele verhogingen van de (norm)salarissen doorgevoerd:

• per 1 januari 2022 een algemene verhoging van 3%;
  • per 1 juli 2022 een algemene verhoging van 2,5%.

Eenmalige uitkering

In december 2020 was al tussentijds een eenmalige uitkering uitbetaald van €300,- netto. En in juli 2021 is een tussentijds eenmalige uitkering van €150,- netto uitgekeerd. Bij het bereiken van een akkoord, wordt een éénmalige uitkering van € 1.000,- bruto betaald. Deeltijdmedewerkers ontvangen deze uitkering naar rato.

Werkgroepen

Zodra de leden van de bonden akkoord zijn, worden afspraken gemaakt over de instelling van een aantal werkgroepen: duurzame inzetbaarheid, modernisering cao en modernisering Sociaal Statuut.

Andere afspraken

• Er komt de mogelijkheid om in plaats van jaarlijks 104 uren, 144 uren vakantieverlof te verkopen.
  • In lijn met de bedrijfsregeling hybride werken blijft thuiswerken geen verplichting, maar ook geen recht.
  • Huidige medewerkers behouden hun aanspraken op ADV.
  • De ingangsdatum van het vervallen van het opgebouwde wettelijke vakantieverlof, geldt niet op de reeds gestapelde jaren, maar gaat in op 1 januari 2022.

Lees hier de afspraken

Breng nu je stem uit

FNV-leden kunnen tot en met 23 december 12.00 hun stem uitbrengen over dit eindbod.

Stem nu