Personeel justitiële inrichtingen loopt op tandvlees, acties niet uitgesloten

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 november 2021

De vakbonden voor de Dienst Justitiële Inrichtingen en de Centrale Ondernemingsraad willen dat er snel maatregelen genomen worden om de grote problemen bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) op te lossen. Yntse Koenen, bestuurder FNV Justitie: ‘We eisen een spoedoverleg en structurele en ingrijpende maatregelen. Anders nemen onrust en onveilige situaties in de gevangenissen nog verder toe en zijn werkonderbrekingen niet uitgesloten.’

De werkdruk wordt door het personeel als torenhoog ervaren. Er wordt steeds meer personeel ingehuurd en ook de norm voor het aantal ervaren krachten op het aantal gedetineerden wordt regelmatig geschonden. Koenen: ‘Incidenten worden steeds heftiger en de diversiteit aan gevangenen neemt toe. Dat vraagt meer van het personeel. Er zitten steeds meer mensen in de justitiële inrichtingen met een psychiatrische stoornis of een licht verstandelijke beperking én het aantal gedetineerden dat de regels ondermijnt neemt toe.’

Personeel en gedetineerden de dupe

Door het tekort aan personeel wordt er tussen afdelingen met personeel geschoven en kunnen werknemers nauwelijks nog verlof opnemen . Ook worden opleidingen voor personeel stopgezet en activiteiten voor gevangenen regelmatig afgelast. Koenen: ‘De cohesie binnen teams staat onder druk, terwijl het in dit werk zo belangrijk is om een veilige omgeven te creëren.  Personeel dat altijd loyaal is gebleven verliest vertrouwen.’

Plan van aanpak

Eind 2017 sloten bonden en werkgevers een convenant over onder meer werkdruk en veiligheid. Dat convenant loopt af en de bonden willen met de Centrale Ondernemingsraad een nieuw convenant met nieuwe afspraken om de werkomstandigheden te verbeteren en de situatie in de gevangenissen te normaliseren. Koenen: ‘Er zijn grote personeelstekorten, bij de gevangenisbewaarders, psychiaters, zorgprofessionals, de medische dienst en complexbeveiligers. We moeten alles op alles zetten om personeel te behouden en nieuw personeel te werven en op te leiden.’

Menselijke maat zoek

Daarnaast toont de leiding weinig gevoel voor mensen die het werk al jarenlang doen. Koenen: ‘We zitten regelmatig in het moeras omdat de werkgever de menselijke maat kwijt is. Er zijn voorbeelden van dat de werkgever personeel dat na meer dan 20 jaar trouwe dienst de weerbaarheidstoets niet haalt,  onregelmatigheidstoeslag en rechten op een iets vervroegd pensioen wil afnemen. Dat is asociaal beleid. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.’

Acties

De FNV sluit werkonderbrekingen niet uit als er niet snel actie wordt ondernomen door de werkgever. Ze laat dat ook weten in haar nieuwsbrief, waarin ze pleit voor een nieuwe deal.