Nieuwe cao MBO 2021

Door Redactie 14 juli 2021

Leden van de FNV konden tot vrijdag 9 juli 12:00 uur hun stem uitbrengen op het onderhandelaarsakkoord voor de cao MBO. De stemming is gesloten en heeft geleid tot een duidelijke positieve uitslag. Ook bij de andere cao-partijen is dat het geval en de nieuwe cao is daarmee van kracht.

Cao-nieuws

Loonsverhoging

Als gevolg van de nieuwe cao gaan de lonen van iedereen die in het MBO werkt met 1,6 procent omhoog. De loonsverhoging gaat in vanaf deze maand. De salarisadministratie zal druk bezig zijn om te zorgen dat iedereen de verhoging ook al meteen op het loonstrookje terugziet. Ook de eenmalige uitkering van €500,- bruto per fte wordt voor deze maand klaargezet.

Tegemoetkoming verhuiskosten

Met de salarisverhoging veranderd bijvoorbeeld ook de tegemoetkoming verhuiskosten. Is dit van toepassing op jou omdat je bijvoorbeeld deze zomer verhuisplannen hebt, let dan even extra goed op.

Korte looptijd

De nieuwe cao heeft maar een heel korte looptijd, namelijk van 15 mei jl tot 1 december van dit jaar. We kloppen dus al snel weer bij jou aan om het te hebben over de inzet en inhoud van de volgende cao.

Actiever betrokken

Een deel van de FNV-leden heeft in de loop van dit cao-proces ook aangegeven actiever betrokken te willen worden bij de FNV. Dat is natuurlijk heel goed nieuws want er speelt van alles in het MBO. In de komende periode zal de FNV zoveel mogelijk contact leggen met alle leden die zich voor de LAC-MBO gemeld hebben.

De teksten van de cao MBO 2021 worden nu aangepast op basis van het akkoord en opnieuw opgemaakt. Zodra dat klaar is komt de nieuwste versie online beschikbaar.