Teken de petitie voor kleinere klassen

Kleinere klassen zijn hard nodig voor leerlingen en leraren

Door Redactie 21 september 2020

Iedereen kent het: grote klassen en een lerarentekort. Toch denken FNV, andere verenigingen van onderwijspersoneel, ouders én leerlingen dat kleinere klassen in het basis en voortgezet onderwijs dé oplossing is. Wij willen dat een volgend kabinet zo snel mogelijk hiermee start. Wil jij dat ook? Help ons en teken de petitie!

Doe mee en teken de petitie voor kleinere klassen voor basis- en voorgezet onderwijs

Maximaal 21 leerlingen in een klas

Het lijkt misschien onlogisch: klassen fors kleiner maken terwijl een lerarentekort speelt. Echter:

1. Kleine klassen zullen de werkdruk verlagen, waardoor minder leraren uitvallen en het beroep aantrekkelijker wordt en het lerarentekort zal afnemen. Politiek gezien is dit hét moment om vol in te zetten op klassenverkleining.
  2. Leerlingen gaan alleen beter presteren wanneer ze meer aandacht krijgen. Passend onderwijs blijft knellen tot de klassengrootte rigoureus wordt aangepakt. De geleidelijke groei van het aantal leerlingen per klas zet de leraren volledig klem. Wij willen dat er maximaal 21 leerlingen in een klas zitten in  2025

Leraren aantrekken en behouden

AOb voorzitter Eugenie Stolk, een van de initiatiefnemers voor de petitie, redeneert: 'Je kunt wachten tot er genoeg leraren zijn, maar je kunt ook door kleinere klassen meer leerkrachten aantrekken en behouden. We willen beginnen op scholen in achterstandswijken: daar is het effect het grootst.'

FNV Overheid is voor kleinere klassen op basis- en middelbare scholen. Jij ook?

Ja, ik teken de petitie

Effecten van kleine klassen

De laatste jaren wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van kleine klassen. Vijf conclusies op een rij:

1. Het verkleinen van klassen naar maximaal 21 leerlingen is effectief en de baten werken door.
  2. Op termijn leveren kleine klassen forse economische groei op, het Onderwijsblad noemt het zelfs een ‘goudmijn’.
  3. Kleinere klassen voorkomen dat starters uitvallen.
  4. In kleine klassen is minder onrust, minder wangedrag, een betere sfeer en wordt meer geleerd.
  5. Kleinere klassen bevorderen het welbevinden van leraren. En minder verzuim betekent dat er minder vervangers nodig zijn en dat er minder verloop is onder het personeel.

Teken de petitie