Eindelijk onderhandelen over cao Participatiewet

'Verwachten snel uitnodiging Vereniging van Nederlandse Gemeenten'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 03 juli 2020

De FNV is blij dat nu ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een cao wil voor werknemers die onder de Participatiewet vallen. FNV-bestuurder Peter Wiechmann (Sociale Werkvoorziening): ‘Eindelijk! Wij gaan ervan uit dat ze ons nu dan ook heel snel uitnodigen voor onderhandelingen. Wij zijn daar namelijk al heel lang klaar voor.’

De FNV kan eindelijk gaan praten over cao Participatiewet

Wij maken ons er al jaren sterk voor

De VGN liet enkele dagen geleden weten dat het een cao wil voor ‘mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt’. De FNV maakt zich al jaren sterk voor zo’n cao Participatiewet: een landelijke cao voor werknemers met een beperking, die werken in het zogeheten beschutte werk of via detachering in een garantiebaan. Deze cao moet in de plaats komen van de huidige lappendeken van allerlei verschillende, vaak lokale regelingen.

Geen opbouw van pensioen

Wiechmann: ‘Die regelingen hebben maar één overeenkomst: het gaat meestal om volstrekt minimale arbeidsvoorwaarden. Zo bouwen een heleboel mensen met een arbeidsbeperking geen pensioen op en krijgen ze ook geen vergoeding voor woon-werkverkeer.’

Budget voor goede afspraken

De FNV wil voor deze werknemers goede, eenduidige afspraken maken over arbeidsvoorwaarden als loon, pensioen, verlof, reiskosten en ontwikkeling. Wiechmann: ‘De VNG stelt terecht dat het Rijk hiervoor budget ter beschikking moet stellen.’