Blij met initiatiefnota Sociaal Ontwikkelbedrijven voor mensen met arbeidsbeperking

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 19 juni 2020

De FNV is blij met de aankondiging van politieke partijen SP en CDA dat zij een Initiatiefnota opstellen voor Sociale Ontwikkelbedrijven. FNV pleit al jaren voor een oplossing van de afbraak van de sociale werkvoorziening. Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Na bijna twee jaar pikt de politiek de campagne van FNV op. Het plan is er, de doorrekening is er. Brede politieke wil ontbrak. Tot nu. Hulde.’

Mariska Exalto, Campagneleider Sociale Ontwikkelbedrijven: ‘Mensen met een arbeidsbeperking moeten lokaal terecht kunnen bij goede werkvoorzieningen. SP en CDA laten hiermee zien dat ze hebben geluisterd naar de mensen om wie het gaat. Ze hebben geluisterd naar deskundigen en belangenbehartigers zoals de FNV.’ Afgelopen januari heeft de FNV een symposium georganiseerd en daar een eigen visie en oplossingen gepresenteerd.

Visie

Exalto: ‘Het lijkt erop dat het initiatief aansluit bij onze visie, maar uiteraard zullen wij het uiteindelijke initiatief afwachten om dat te kunnen beoordelen.  Wij zijn in ieder geval blij dat deze partijen de nadruk leggen op het feit dat mensen met een arbeidsbeperking zich via de toekomstige Sociale Ontwikkelbedrijven kunnen ontwikkelen binnen of buiten het Sociaal Ontwikkelbedrijf.’

Ontwikkeling mensen centraal

Het Sociaal Ontwikkelbedrijf biedt beschutte werkplekken binnen de sociale werkvoorziening. Bijvoorbeeld bij de uitvoering van gemeentelijke opdrachten of de directe plaatsing van iemand met een arbeidsbeperking in een zelfstandige baan bij het bedrijfsleven. Exalto: ‘Ontwikkeling van mensen staat centraal, maar ook het bieden van een veilige haven. Want als het niet lukt met een zelfstandige baan in het bedrijfsleven, kunnen mensen altijd terugkeren in het Sociaal Ontwikkelbedrijf.’