Zijn er voldoende beschermende maatregelen en voorzieningen getroffen bij Rijkswaterstaat?

Door Redactie 07 mei 2020

FNV Overheid heeft een peiling gehouden onder medewerkers van Rijkswaterstaat (RWS). Dit hebben wij gedaan naar aanleiding van de manier waarop Rijkswaterstaat bij de uitvoerende diensten omgaat met de richtlijnen van het RIVM en de wijze waarop de rijksbrede richtlijnen worden geïnterpreteerd.

Zorgen om gezondheid

Bij de FNV zijn signalen binnenkomen dat medewerkers van RWS zich zorgen maken over hun gezondheid. Weginspecteurs in opleiding zitten in 1 auto met een ervaren weginspecteur en op de centrales (weg en water) zitten de verkeersleiders in opleiding en de mentor of coach achter één beeldscherm. In beide gevallen is de 1,5 meter afstand niet gewaarborgd. Dit zou in ieder geval aan de orde zijn in Zuid-Holland, Zeeland, Brabant en Limburg.

Peiling onder FNV-leden

Dit was voor ons de reden om onder de medewerkers een peiling te houden. Wij hebben gevraagd of er sprake is van beschermingsmaatregelen en voorzieningen daar waar de 1,5 meter niet voldoende gewaarborgd is of kan worden.

Veel zorgen

De uitkomst bevat een aantal aanbevelingen waardoor medewerkers beschermd kunnen worden. Want het is duidelijk dat veel mensen zich zorgen maken. Diverse keren wordt aangegeven dat medewerkers een zekere mate van druk ondervinden van de leiding om vooral aan het werk te blijven. Ondanks dat zij zich onvoldoende beschermt voelen.

Brief naar leiding RWS

Wij hebben de leiding van RWS verzocht om aandacht te besteden aan de zorgen die bij de medewerkers leven. In de brief vragen wij daarnaast om extra maatregelen te treffen daar waar het nodig is. Wij rekenen erop dat onze leden ook nu veilig hun werk kunnen doen. Zeker nu dat zo nodig is.

Heb je vragen of maak je je zorgen? Stuur dan een mail naar FNV-bestuurder Mick Bleijerveld: mick.bleijerveld@fnv.nl