Complimenten voor alle werkers in onderwijs en wetenschap

Door Redactie 7 april 2020

In het onderwijs wordt keihard gewerkt om alles zoveel mogelijk door te laten gaan. Iedereen doet zijn of haar uiterste best om te zorgen dat leerlingen en studenten geen achterstand oplopen. Dat geldt voor zowel het onderwijzend als het ondersteunend personeel. Onze complimenten voor hoe dit - onder soms lastige omstandigheden en ingewikkelde thuissituaties - door alle medewerkers in onderwijs en wetenschap voortvarend wordt opgepakt!

duim omhoog voor het onderwijs!

Primair en voortgezet onderwijs

De schoolgebouwen in het PO en VO zijn deels open voor opvang van kinderen van ouders met vitale beroepen. Ook worden er online lessen opgenomen of uitgezonden en huiswerk voorbereid dat door ouders kan worden opgehaald.

Mbo, hbo en universiteiten

In het middelbaar - en hoger onderwijs wordt alleen nog digitaal lesgegeven. Tot in elk geval juni geeft iedereen vanuit huis les via de digitale leeromgevingen en online tools. Ook promoties gaan online. De Universiteit Maastricht en de Universiteit Leiden hebben al aangegeven pas weer in september, dus in het volgend collegejaar, fysiek onderwijs te gaan geven.

Ondersteunend personeel werkt ook voor zover mogelijk vanuit huis. Gebouwen zijn nog zeer beperkt open voor studenten die niet vanuit huis kunnen werken. Laboratoria zijn open als het echt nodig is. Voor deze medewerkers geldt dat ze de richtlijnen van het RIVM moeten volgen.

Weinig tot geen ontslagen

Over het algemeen is er in het onderwijs geen sprake van dalende inkomsten door de coronacrisis. Er is evenveel werk voor de meeste medewerkers waardoor iedereen met een vast of flexibel contract gewoon wordt doorbetaald. Alleen als er geen werk meer voor ze is, worden oproepkrachten zonder vaste aanstelling niet meer opgeroepen en ook niet doorbetaald. Dat betreft vooral studenten en surveillanten.

Voorkomen studievertraging

Problemen zijn er voor studenten die stage moeten lopen bij de sectoren die zijn stilgevallen zoals de horeca, de kappers etc. Als zij een arbeidsovereenkomst hebben of een stagevergoeding, kunnen zij een beroep doen op de NOW. Verder kunnen veel praktijklessen in het mbo niet doorgaan. Ook daar zijn docenten en ondersteuning hard bezig met het zoeken naar oplossingen om studievertraging bij studenten te voorkomen.

Dichtbij, ook nu afstand nodig is.

Ook wij van het team FNV Onderwijs en Onderzoek werken vanuit huis en houden contact met onze kaderleden en werkgevers over wat er in de sector speelt via alle digitale kanalen. En uiteraard staan we voor jou klaar als je vragen hebt of problemen constateert.

Heb je een vraag, kijk dan eerst op fnv.nl/corona. Wil je een probleem melden, meld dit dan via fnv.nl/meldpuntcorona