Van ambtenaar naar werknemer

1 januari is de Wrna van kracht

Door Redactie 11 december 2019

Op 1 januari 2020 gaat de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (Wnra) in. Door deze overgang val je als ambtenaar niet meer onder de Algemene Wet Bestuursrecht, maar onder het Burgerlijk Wetboek en de Wet op de Cao. In de Wnra is opgenomen dat je arbeidsovereenkomst automatisch overgaat. Maar waar moet je op letten als je werkgever je vraagt toch een nieuw arbeidscontract te tekenen?

Handtekening zetten

Nieuwe arbeidsovereenkomst?

Volgens de Wnra hoef je geen nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen. Maar het kan zijn dat je werkgever dit toch van je vraagt. Let in dat goed op dat:

1. Alle bestaande arbeidsvoorwaardelijke afspraken (ook jouw individuele) hierin zijn overgenomen
  2. Er geen eenzijdig wijzigingsbeding in staat.

Eenzijdig wijzigingsbeding

Een arbeidsovereenkomst is een contract tussen 2 partijen: de werkgever en de werknemer. Soms staat er een eenzijdig wijzigingsbeding in. Hiermee kan de werkgever jouw arbeidsvoorwaarden wijzigen zonder dat je daarmee instemt. Als jij dus je handtekening onder deze overeenkomst zet, dan stem je dus bij voorbaat in met wijzigingen over bijvoorbeeld jouw functie, vergoedingen of werktijden. Wij adviseren je dan ook deze arbeidsovereenkomst niet te tekenen.

Relatie- of boetebeding

Soms staat er in een arbeidsovereenkomst een boetebeding of een relatiebeding. Is dat in jouw contract het geval? Neem dan contact met ons op voor advies. Wij kunnen dan helpen en kijken of de formulering van deze bedingen redelijk is. Zo heb je voldoende kennis voordat je eventueel ondertekent.

Bij twijfel

Heb jij twijfels of je je arbeidsovereenkomst al dan niet moet tekenen? Laat dan iemand van de FNV meekijken. Dit kan een vakbondsconsulent in jouw organisatie zijn, of een juridisch medewerker van de individuele Ledenservice. Neem hiervoor contact met ons op om een afspraak te maken.

Lees alle informatie rondom de Wnra of bekijk een korte video met uitleg over welke gevolgen de Wnra voor jou heeft.

Val je wel onder de cao Gemeenten, maar ben je niet werkzaam voor een gemeente? Lees dan hier verder.