Staking in het onderwijs

Leraren en ondersteuners eisen structurele investeringen

Door Redactie 07 november 2019

Tienduizend stakers op de Dam. Verkeersopstoppingen in Rotterdam. Maar ook in Leeuwarden, Eindhoven, Den Haag, Utrecht en Oost-Nederland lieten duizenden leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders van zich horen. Niemand in Nederland kon er omheen: het primair en voortgezet onderwijs staakten op 6 november. Zij voelden zich gesteund door ouders, kinderen en schoolbesturen.

Staking onderwijs 6 november 2019

Acties door heel het land

Al vroeg in de ochtend liepen duizenden leraren in Rotterdam in een mars naar het Excelsiorstadion. De Erasmusbrug stond helemaal vol met onderwijspersoneel. In Utrecht verzamelde een grote groep stakers zich voor een freeze bij het Utrechtse stadskantoor. Ze stonden daar letterlijk stil om aandacht te vragen voor de problemen in het onderwijs. Ook de manifestaties in Enschede, Zwolle, Arnhem en Almere trokken veel onderwijspersoneel. In Den Haag stond voor de ingang van de Tweede Kamer een lange rij. Veel stakers wilden een plekje veroveren op de publieke tribune om het onderwijsdebat live te volgen.

Oplossing moet uit Den Haag komen

Op het podium op de Dam werd benadrukt dat de oplossing voor de problemen in het onderwijs uit Den Haag moet komen. ‘Als er geen structureel geld komt, staan we hier heel snel weer. Als het nodig is structureel’, zegt een leraar. Volgens verschillende actievoerders moet het dichten van de salariskloof tussen primair en voortgezet onderwijs onderdeel van het plan zijn.

VVD en CDA steunen motie niet

Om het lerarentekort aan te pakken is de oppositie met een motie gekomen. In de motie beloven ze in een volgend kabinet structureel geld beschikbaar te stellen. VVD en CDA zijn niet bereid om de motie van de oppositie te steunen.